Hej!
Jag ska riva en icke bärande vägge mellan köket och vardagsrummet, i iden väggen finns det el i. Hur gör jag för att ta bort den elen som finns inne i väggen?

Tack

Anlitar en elektriker.

Beror väl på vad det är för el? Nån kontakt för belysning, vägguttag och lite sånt brukar jag ta bort själv, kan man följa alla kablar till en skarvdosa eller så är det ju bara att ta bort dom därifrån först. Jag är inte elektriker men vet hur det funkar på ett ungefär, ett fungerande mätinstrument så man säkert vet att det inte är ström på kablarna man river i är ett måste även om man iofs tål 220 V normalt men det är ju inget att längta efter direkt. Viktigast är att man vet vad man gör, när jag inte är säker så gör jag som "gadu", anlitar en elektriker.

Det är vägguttag som finns på väggen.

Precis som Jan-Å skriver ja, så länge man vet vad det är för el och att man är säker på vad man gör så är det bara o följa till en skarvdosa och lossa dem där.

Intrycket jag fick av TS var att denne inte var riktigt säker på vad/hur man gör. I det läget kontaktar man en elektriker.

Det är rätt, kan man inget om el ska man inte heller mecka med det.

Det finns för övrigt ett helt forum här på byggahus som egentligen är till för att man som konsument ska kunna vara en bättre beställare. Forumet kryllar dock av gör-det-självare och är ett bra ställe att lära sig både det ena och det andra om el.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.