10 363 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Riva eller spara garderober?
Jag håller på att renovera en funkislägenhet, och funderar på om jag ska riva ut hallgarderoberna, eller spara dem. Jag gillar alla gamla detaljer i lägenheten, och vill helst spara allt. Har även viss 50-talsdesign på möbler etc. Men dessa hallgarderober är så opraktiska! Det jag funderar på att göra är att riva ut allt, och bygga garderobsvägg med snygga skjutdörrar. Känns inte som ett alternativ att bygga nya garderober brevid de gamla. Fast jag behöver en massa mer förvaring.
De är väggfasta i gediget trä. Från golv till tak med överskåp. Byggda på 50-talet kanske?
Är dessa garderober ngt att spara på? I så fall kan jag byta ut knopparna kanske bygga en djup hyllkonstruktion bredvid (dikt an så klart). Ca metern hög med snygg skiva överst. Vill både spara dem, och samtidigt rivan ut dem och bygga funktionella garderober. Tack!


De är väggfasta i gediget trä. Från golv till tak med överskåp. Byggda på 50-talet kanske?
Är dessa garderober ngt att spara på? I så fall kan jag byta ut knopparna kanske bygga en djup hyllkonstruktion bredvid (dikt an så klart). Ca metern hög med snygg skiva överst. Vill både spara dem, och samtidigt rivan ut dem och bygga funktionella garderober. Tack!


Har du 50-talsstil verkar det bäst att bevara dem, snygga garderober är dyra och det verkar dumt att byta ut dessa mot typ spånskiva. Varför är de opraktiska? Går det att bygga om dem så att de passar dina behov bättre? Tex genom hyllor eller annan inredning. Jag tror att du kan göra en hel del genom att byta knopp, kanske till ett modernare handtag i stället för knopp.
Är man riktigt pedantisk kanske man skulle tycka att det var snyggare med genomgående lika garderober i lägenheten så sparar du de andra kanske du borde spara de här. Men gillar du absolut inte garderoberna tycker jag inte att de har något direkt "byggnadsvårdsvärde" som man bör bevara enbart av den anledningen.
Är man riktigt pedantisk kanske man skulle tycka att det var snyggare med genomgående lika garderober i lägenheten så sparar du de andra kanske du borde spara de här. Men gillar du absolut inte garderoberna tycker jag inte att de har något direkt "byggnadsvårdsvärde" som man bör bevara enbart av den anledningen.
Jag skulle behålla stommarna och byta ut inredningen mot utdragbara hängare/hyllor, typ så där som det kan se ut i vissa djupa köksskåp. Då når man allt, även det som hamnar längst in i garderoben.
Du behöver alltså någon typ av rullskenor upptill och nertill. Tror att Ikea har sånt, annart finns det säkert på andra affärer också.
Knoppar/handtag kan du förstås byta ut till något som går i stil med allt annat i lägenheten. Ett otroligt lyft brukar det bli!
Lycka till!
Du behöver alltså någon typ av rullskenor upptill och nertill. Tror att Ikea har sånt, annart finns det säkert på andra affärer också.
Knoppar/handtag kan du förstås byta ut till något som går i stil med allt annat i lägenheten. Ett otroligt lyft brukar det bli!
Lycka till!
Mino & Vimsan, tack för era svar!
Jag vet som sagt inte hur pass ursprungliga de är, det är bara det faktum att de är gediget byggda som ger mig ledtråden att de är rätt gamla.
Bra synpunkt att de bör matcha, har faktiskt likadana i sovrummet. Jag är helt klart sugen att byta inredning i dem, men de i hallen ska rymma städgrejer och allt, så då blir det svårt att bygga hyllor (vissa saker kräver full skåphöjd).
Men det går väl inte att bygga moderna garderober brevid? För mig är det uteslutet. Funderar som sagt på att bygga en skåpbänk i samma djup bredvid istället...
Jag vet som sagt inte hur pass ursprungliga de är, det är bara det faktum att de är gediget byggda som ger mig ledtråden att de är rätt gamla.
Bra synpunkt att de bör matcha, har faktiskt likadana i sovrummet. Jag är helt klart sugen att byta inredning i dem, men de i hallen ska rymma städgrejer och allt, så då blir det svårt att bygga hyllor (vissa saker kräver full skåphöjd).
Men det går väl inte att bygga moderna garderober brevid? För mig är det uteslutet. Funderar som sagt på att bygga en skåpbänk i samma djup bredvid istället...
Leoni:
Bry dig inte om explorer han är Byggahus.se eget lilla troll
Tyker det låter bra att bygga en skåpbänk brevid . Praktiskt med lite små lådor i hallen. Tänk bara på att rummet kan kännas litet om man har för mycket väggfasta möbler.
Bry dig inte om explorer han är Byggahus.se eget lilla troll
Tyker det låter bra att bygga en skåpbänk brevid . Praktiskt med lite små lådor i hallen. Tänk bara på att rummet kan kännas litet om man har för mycket väggfasta möbler.
Klicka här för att svara