Ska riva biten mellan de båda dörrarna för att öppna upp rummet mer som ni ser på bilden.
Bor i lägenhet i flerbostadshus och alla innerväggar är av gips så det borde vara ganska enkelt.
Är dock inget proffs så jag behöver lite råd.
Vilka verktyg ska jag använda? I badrummet som är under renovering så såg vi att det är stålreglar i väggarna. Kan jag förvänta mig att det sitter två stålreglar mellan dörrarna som dörrkarmarna är fästa i eller borde dem va i trä?
Tror inte det är dragen någon el i den biten mellan dörrarna eftersom eluttagen sitter sidan om dörrarna.
Bor i lägenhet i flerbostadshus och alla innerväggar är av gips så det borde vara ganska enkelt.
Är dock inget proffs så jag behöver lite råd.
Vilka verktyg ska jag använda? I badrummet som är under renovering så såg vi att det är stålreglar i väggarna. Kan jag förvänta mig att det sitter två stålreglar mellan dörrarna som dörrkarmarna är fästa i eller borde dem va i trä?
Tror inte det är dragen någon el i den biten mellan dörrarna eftersom eluttagen sitter sidan om dörrarna.
Kofot, skruvdragare och multimaskin så klarar du jobbet.
Börja ta bort dörrarna sen fodret. Skruva bort karmarna sen ser du ju vad dom var fästa i. Är det karmskruv behöver du ett specielt verktyg för att skruva bort dom. Sen sågar du bara av gipset mellan dörrarna på båda sidor och bryter loss gipset. Sen får du ta bort reglen som sitter där och om det blir svajigt kanske du får förstärka med en ny regel över hela bredden.
Börja ta bort dörrarna sen fodret. Skruva bort karmarna sen ser du ju vad dom var fästa i. Är det karmskruv behöver du ett specielt verktyg för att skruva bort dom. Sen sågar du bara av gipset mellan dörrarna på båda sidor och bryter loss gipset. Sen får du ta bort reglen som sitter där och om det blir svajigt kanske du får förstärka med en ny regel över hela bredden.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ok, tack för svar! Men vilket verktyg behövs det för att skruva ut karmskruv?
Skulle det funka att såga ut väggen med en tigersåg eller behöver man en starkare maskin?
Skulle det funka att såga ut väggen med en tigersåg eller behöver man en starkare maskin?
Är det bara den lilla biten som ska bort? Och hur ska det se ut sedan?
Att bara riva är inget problem, den där väggen kan du riva med enbart en kofot tror jag, men det ska ju helst rivas så pass snyggt att det blir lätt att bygga upp igen sen.
Jula har en billig tigersåg, som verkar vara mycket prisvärd.
Att bara riva är inget problem, den där väggen kan du riva med enbart en kofot tror jag, men det ska ju helst rivas så pass snyggt att det blir lätt att bygga upp igen sen.
Jula har en billig tigersåg, som verkar vara mycket prisvärd.
Ja det är bara den lilla biten mellan dörrarna som ska bort. Ev. kommer vi att sätta skjutdörrar där men det ligger längre fram i tiden.
http://www.jula.se/verktyg-for-karmskruv-302043Danneman85 skrev:
Du skriver flerbostadshus, jag hoppas det inte är en hyresrätt.
Bostadsrätt givetvis!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden