Har ett ganska stort ej öppningsbart aluminiumfönster som skall väck. Men kommer inte åt skruvarna. Finns det något knep?

Stort fast aluminiumfönster från insidan, skruvar ej synliga, vid vägg och plåtfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett slutet aluminiumfönster med dolda skruvar vid karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tigersågen med metallband ?
 
De kan ju knappast vara engångsmontage, om man tex skall byta rutan? Vill kunna använda det sen.

Eller tar man det utifrån först, kanske?
 
Du kan väl söka på fabrikantens monteringsanvisningar så ser du hur det är monterat. Gör tvärt om och plocka ur fönstret.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
ClasseClas
Ta bort drevtätningen och kolla om/var skruvarna är. Jag gissade först att fönstret är skummat men det stämmer inte.
 
Du råkar inte veta vem som är fabrikant? För jag har ingen aning...

Kan ju vara liknande detta förstås, att man måste borra upp det.

 
M -MH- skrev:
Du råkar inte veta vem som är fabrikant? För jag har ingen aning...
Inte jag heller, men det ser ut som om du får riva bort från utsidan. Ta bort foder och infordringen så ser du hur det är monterat. Du har bara bilder från insidan där aluminiumsargen går ända ut mot reglarna
 
Det äår skruvat genom aluminiumprofilen in i reglarna. Skruvarns är skruvade under glaslisten.
 
M -MH- skrev:
Du råkar inte veta vem som är fabrikant? För jag har ingen aning...

Kan ju vara liknande detta förstås, att man måste borra upp det.

[media]
Nej du skall ju inte byta glaset, du vill ju ta ut hela fönstret med karm. Riv bort på utsidan och troligen fixar du att såga av de skruvar som är dolda någon stans med en tigersåg, som tidigare nämnts.
 
Som jag skrev, jag vill kunna använda det sen. Annars kunde jag ju tagit släggan.
 
M -MH- skrev:
Det äår skruvat genom aluminiumprofilen in i reglarna. Skruvarns är skruvade under glaslisten.
Då är det väl enkelt att riva bort och såga med en tigersåg intill reglarna.
 
M -MH- skrev:
Som jag skrev, jag vill kunna använda det sen. Annars kunde jag ju tagit släggan.
 
Du förstör väl inte fönstret om du kokar var skruvarna sitter och sågar av dom invid regeln? När du tagit loss fönstret är det enklare att klura ut hur du kan ta loss de aluminiumdelar som troligen monterats efter att fönstret satt på sin plats.
Brukar inte vara mer än två skruvar på varje sida av ett fönster.
Tar du en brödkniv och skär genom fogskummet längs regeln så känner du vart skruvarna sitter. Såga av dom med lämpligt verktyg, det går med ett så enkelt verktyg som ett bågfilsblad och plocka ut fönstret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.