8 196 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
ritning nyinstallation av vattenmantlad kamin + acktank
Anslut radiatorkretsen med avstick nedåt från stigarledningen. Som du ritade kommer du nog få en del luftproblem, du har mycket att vinna på om du kan sätta laddningen i sidan och avluftningsventilen på toppen av tanken.
Men somsagt, det handlar ju om ganska lite vatten så din lösning skulle kunna funka, men du måste se till att ha avluftningen på den absolut högsta punkten. Det är tråkigt att koka ett slutet system bara för att cirkulationen lägger av pga luft..
Men somsagt, det handlar ju om ganska lite vatten så din lösning skulle kunna funka, men du måste se till att ha avluftningen på den absolut högsta punkten. Det är tråkigt att koka ett slutet system bara för att cirkulationen lägger av pga luft..
ok nu kommer jag låta om en idiot men det där förstod jag inte riktigt stigarledningen är alltså framledningen eller? ska jag dra den högt sen gå ner till radiatorn? har du tid att förklara det som om du skulle gå igenom det med din son 
Du har ju min bild som exempel.. På röret som går mellan pannan och tanken har jag ett avstick nedåt som går till min Shuntventil, precis så menar jag
Luft stiger ju som vi alla vet, så det är bättre att suga ner vattnet så fortsätter luften in i tanken istället för att följa med in i radiatorerna..
Att det är lite vatten är ingen orsak för att önska sig luftproblem...
Dra röret från övre anslutning på pannan stigande hela vägen till övre sidoanslutningen på tanken. I toppen av tanken sätter du enbart en manuell avluftning.
Dra röret från övre anslutning på pannan stigande hela vägen till övre sidoanslutningen på tanken. I toppen av tanken sätter du enbart en manuell avluftning.
ok jag försöker mig på en ny ritning men när jag kollar på din bild ichgary så får jag inte ihop det riktigt det är ju rör överallt haha lägger en ny ritning som jag tror du menar matss rätta mig om jag har fel, sen gjorde jag ett avstick nedåt mellan kamin och tank som jag tror du menar ichgary men jag får inte ihop var jag går sen förresten det är en trevägs jag har, går jag från shunten till radiatorerna därifrån eller?