8 196 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
ritning nyinstallation av vattenmantlad kamin + acktank
Läs i tråden SYR vara eller icke vara ang SYR ventil. Jag har svårt att ge ett bra svar där när jag aldrig kört med ett slutet system själv.. Men med så små vattenvolymer som vi pratar om i ditt fall, så kokar det nog lätt om man eldar på för hårt..
Det heter väl egentligen Stigare, dvs röret från pannan till toppen på Tanken.
Det heter väl egentligen Stigare, dvs röret från pannan till toppen på Tanken.
har läst en del i SYR trådar och kommit fram till att jag nog inte har nån användning av SYR om jag får strömavbrott så funkar ju inte pumpen heller blir väl till att köra UPS eller Bilbatteri
vad rekommenderar ni för dimension på rör till Radiatorerna 12 eller 15?
En vedertagen regel är väl at 15 rör klarar 4 radiatorer och 12rör kan mata 2 radiatorer..
Men kör man med ett vedsystem så är ju flödet mycket lågt, så 15mm räcker långt. 12mm rör till enskilda avstick,.
Men kör man med ett vedsystem så är ju flödet mycket lågt, så 15mm räcker långt. 12mm rör till enskilda avstick,.
kunde du svara på min förra fråga om just den automatiska shunten om den ska sitta på framledningen mellan tank o radiatorkrets? börjar få lite klarhet i allting nu tack vare eran hjälp är väldigt tacksam för all hjälp ni ger mig,kommer dock inte sätta igång innan jag till 100% vet hur allt ska dras 
Japp, du har rätt.
Observera att det är röret som går från pannan till tanken som jag anslutit röret till shunten på, och det röret går nedåt för att luften skall fortsätta in i tanken istället för att komma in i radiatorkretsen..
Och ja, hatten är min säkerhetsventil
Observera att det är röret som går från pannan till tanken som jag anslutit röret till shunten på, och det röret går nedåt för att luften skall fortsätta in i tanken istället för att komma in i radiatorkretsen..
Och ja, hatten är min säkerhetsventil
Nu har jag försökt knåpa ihop en del av dragningen bifogar en ritning här, ge mig gärna mera info om vad ska sitta vart och så vidare
som ni ser på acktanken så har jag 2 inkopplingar på framsidan och en på toppen den övre är pluggad så jag antog att man skall gå på den övre? tacksam för all hjälp som sagt.
Tack

Tack