Vi har en byggnad som är svartbygge, och tidigare fått krav på att denna ska rivas. Nu när vi lagt in bygganmälan för attefall, fick vi detta godkänt. På de ritningar som vi fick godkännande på, finns "svartbygget" med på. Innebär det att den per automatik är godkänd?
 
wildeside
Nej
 
Ok. Det är väldigt märkligt för byggnader som finns med på situationsplanen t.ex hos grannen får ersättas. Verkar som att det är lite olika regler...
 
Hur kommer det sig att ni fått krav på rivning ?
 
J JohannaHA skrev:
Ok.
Det är väldigt märkligt för byggnader som finns med på situationsplanen t.ex hos grannen får ersättas. Verkar som att det är lite olika regler...
Det behöver inte vara olika regler, men du behöver lämna mer information för att få ett bra svar. Bor du inom detaljplanelagt område? Det svartbygge ni har, har ni fått möjligheten att söka lov på den i efterhand? Vad används det till? Hur motiverar byggnadsnämnden rivning? Följer den inte bestämmelserna i DP?
 
Hej.
Finns ingen dp bara områdesbestämmelser som anger hur stort man får bygga. Byggnaden håller sig inte inom ramen, och har därför inte fått bygglov.
 
Inte inom ramen? Förklara bättre om du vill ha hjälp.
 
Områdesbestämmelserna anger att man får bygga 60 + 20 kvm.
Detta är redan nyttjat. Och bygget kan inte gå under attefall eftersom den är för stor. Därav otillåten.
 
J JohannaHA skrev:
Hej.
Finns ingen dp bara områdesbestämmelser som anger hur stort man får bygga. Byggnaden håller sig inte inom ramen, och har därför inte fått bygglov.[/

Är områdelsebestämmelserna någon riktlinje
J JohannaHA skrev:
Områdesbestämmelserna anger att man får bygga 60 + 20 kvm.
Detta är redan nyttjat. Och bygget kan inte gå under attefall eftersom den är för stor. Därav otillåten.
Har ni fått föreläggande om rivning i samband med tillsynsärende?
 
Ja, föreläggande om rivning.
 
Förstår. Då måste ju byggnaden vara byggd efter områdesbestämmelserna tillkom?
 
Ja, precis. Det sjuka är att kommunen sa att det kommer att stå ett villkor, när vi sökte bygganmälan för attefall, att bygget ska rivas. Men det finns inget skrivet i det startbesked vi fick, och bygget finns som sagt inritad i situationsplanen. De ritningar som kommunen godkänt attefallsbyggnaderna
 
Om kravet på rivning kom innan ansökan om attefall är det ju solklart.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Solklart?
 
Ja, er godkända ansökan om attefall påverkar inte beslutet om rivning sedan tidigare.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.