2 057 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ritning för påladgrund till garage
Hej!
Ska bygga garage och grunden behöver pålas.
Mellby som garaget kommer ifrån erbjuder inte detta som tillval (ritning).
Är det någon som har ritning på pålplan och grundritning så tas det tacksamt emot.
Kommer användas till grund och anpassas till mitt garage.
Stort tack!
Ska bygga garage och grunden behöver pålas.
Mellby som garaget kommer ifrån erbjuder inte detta som tillval (ritning).
Är det någon som har ritning på pålplan och grundritning så tas det tacksamt emot.
Kommer användas till grund och anpassas till mitt garage.
Stort tack!
Måttet på garaget (LB) 7,0x5,68 = 40kvm.M Malten skrev:
Att det måste pålas är utrett med geotekniskundersökning och inget konstigt.
Men tyvärr kom detta upp sent att ritning endast fanns för platta på mark utan pålning…
Ok,D Dave79 skrev:
Tänker du göra en egen konstruktionsritning på plattan och en pålplan, du vill bara se hur andra har de å sen klippa å klistra så de passar dina mått ? Kan ju skilja massor på plattan även fast de är samma yttermått.
Skulle gissa på att de kommer bli 9st pålar. 3st i 3 rader.
Men som sagt du bör ha en konstruktör som räknar på just ditt bygge, så de blir rätt med både betong,armering å pålar.
Precis, så länge som jag skakar neråt så bör det vara på rätt sida av SF.M Malten skrev:Ok,
Tänker du göra en egen konstruktionsritning på plattan och en pålplan, du vill bara se hur andra har de å sen klippa å klistra så de passar dina mått ? Kan ju skilja massor på plattan även fast de är samma yttermått.
Skulle gissa på att de kommer bli 9st pålar. 3st i 3 rader.
Men som sagt du bör ha en konstruktör som räknar på just ditt bygge, så de blir rätt med både betong,armering å pålar.
Vill du ha en pålritning att använda som inspiration eller vill du ha en redigerbar fil, typ .dwg att använda som mall? Den förstnämnda är bara att googla. En nyfiken fråga, hur ska du bedöma att pålarna bär hela lasten? Påldimensionering är ju inte direkt hemmafixnivå
Nej och armeringsdimensioneringen är inte heller hemmafixnivå.D DanNau skrev:
Klicka här för att svara