1 781 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Risker med att ta ut ett insatsrör från skorstenen?
En liten uppdatering. Nyvaken en lördagmorgon började jag knacka loss en sten ovanför vedspisen. Planen var att bara ”känna på” hur lätt det var att göra upp ett arbetshål. Det gick lättare än jag trodde. Stenen lossnade och jag tog bort den försiktigt. Innanför var det lite glasfiberisolering som jag tog ut försiktigt. Sen kom det vermeculite. Cirka 500 liter. Jag hade inte förberett något så det blev till att storstäda hela köket. Efter städningen tittade jag närmare på hålet, tog ut en sten och då kom ytterligare 500 liter.
Ibland är det bra att tänka efter innan. Men det viktigaste är att vara offensiv.
För att göra en lång historia kort visade sig pipan vara 30x30 cm. Jag talade med en sotare och en annan sakkunnig, bägge var eniga om att det skulle bli svårt att få en så stor pipa varm. Så jag hällde tillbaka all vermeculite och gjöt igen pipan.
Om det är någon med en 30x30 (kallas det helstenspipa?) får ni gärna berätta er erfarenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland är det bra att tänka efter innan. Men det viktigaste är att vara offensiv.
För att göra en lång historia kort visade sig pipan vara 30x30 cm. Jag talade med en sotare och en annan sakkunnig, bägge var eniga om att det skulle bli svårt att få en så stor pipa varm. Så jag hällde tillbaka all vermeculite och gjöt igen pipan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det är någon med en 30x30 (kallas det helstenspipa?) får ni gärna berätta er erfarenhet.
Om du gjort rätt eller fel med att backa och hälla tillbaka isoleringen vet jag inte, men jag skulle vilja veta vad det är som gör att det blir svårt att få upp värmen?
Större yta, javisst! Men det gör väl också att en större del av de varma rökgaserna får chans att komma i kontakt med väggarna och avge värme?
Det enda jag kommer att tänka på just nu är att man, i en större pipa, kan få en allt för laminär strömning för att få värmeöverföring? I såna fall skulle man ju ganska enkelt kunna installera något som ger turbulens till rökgaserna tänker jag.
Vad är det jag inte fattar?
Större yta, javisst! Men det gör väl också att en större del av de varma rökgaserna får chans att komma i kontakt med väggarna och avge värme?
Det enda jag kommer att tänka på just nu är att man, i en större pipa, kan få en allt för laminär strömning för att få värmeöverföring? I såna fall skulle man ju ganska enkelt kunna installera något som ger turbulens till rökgaserna tänker jag.
Det mesta gick att skyffla ut faktiskt. Sen köpte jag en industridammsugare.Magnus E K skrev:
Vad jag förstått är det primära syftet att slippa kondens. Jag förstår dock inte riktigt varför kondens skulle vara så farligt, stenarna borde väl absorbera fukten och sedan torka över tid. Men vad vet jag.Realvamos skrev:
Detta är utanför mitt kunskapsområde. Vedspisen och kakelugnen är våra primära värmekällor, med en 2-åring och gravid hustru hemma valde jag att lyssna på ”experterna”.Lostmoose skrev:
Om du gjort rätt eller fel med att backa och hälla tillbaka isoleringen vet jag inte, men jag skulle vilja veta vad det är som gör att det blir svårt att få upp värmen?
Eventuellt att jag tömmer skorstenen igen till våren, glidgjuter och provar att elda för att se effekten.
Tills man har lyckad att få upp värme, har man haft en längre tids period, där rökgaser har kondenserad i skortstenen.Lostmoose skrev:
För stor aria på pipan, gör att gaserna går sakta upp, då kyls dom av och fäller ut fukt. Finns alltid fukt i ved och den kondenserar tillsammans med gaserna och åker ut i pipan. Inte så där bra, då avkylningen mot teglet, gör att väta blir på dom och fogarna. Det ska vara ca 180 C, 1 meter ner i pipan vid oljeeldning och minst 175 - 200 C vid vedeldning vid ca 0,5 meter från kamin/eldstad. Annars kan det kondensera i pipan.KKJ skrev:
Det mesta gick att skyffla ut faktiskt. Sen köpte jag en industridammsugare.
Vad jag förstått är det primära syftet att slippa kondens. Jag förstår dock inte riktigt varför kondens skulle vara så farligt, stenarna borde väl absorbera fukten och sedan torka över tid. Men vad vet jag.
Detta är utanför mitt kunskapsområde. Vedspisen och kakelugnen är våra primära värmekällor, med en 2-åring och gravid hustru hemma valde jag att lyssna på ”experterna”.
Eventuellt att jag tömmer skorstenen igen till våren, glidgjuter och provar att elda för att se effekten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag förbättra vattentryck utan att riskera något?
Vatten & Avlopp -
Flera elnätsjättar riskerar vite
Artikelkommentarer -
Risker med lättare takdukar likt YEP500 och YEP700?
Tak & Vind -
Risker med att byta blandare
Vatten & Avlopp -
Svea Solar riskerar förbud mot att installera solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi