Gillar inte att tillskottet går in ex när flera har duschat och VP:n vill upp i värme snabbt. Eldar en del i kamin på vintern så det blir inte kallt även om värmevattnet sänks en stund. Har stängt av tillskottselen nu men funderar ¨på om det finns några risker med det. Vad händer om kompressorn lägger av, om man råkar vara bortrest, och hur funkar det med värmehöjningen för legionellaspetsen? Någon som vet?

Ingen fara att stänga av tillskottet, om VP ändå räcker till.
Ja lägger kompressorn av när ni är borta så blir det kallt ;)
Legionellaspetsen kommer inte att funka om eltillskottet är blockat.

OK. Det innebär alltså att man måste slå på tillskottet då och då om man inte vill gambla med legionella. Hmm.

Hoyas skrev:
OK. Det innebär alltså att man måste slå på tillskottet då och då om man inte vill gambla med legionella. Hmm.
Både ja och nej, legionella bakterie tillkommer i stillastående vatten. Använder man tappvarmvstten mycket så är risken liten att det blir några bakterie.
Vid 50 grader så dör de efter 5-10 timmar, höjer man till 60 grader tar det bara 10 minuter. Alltså så är det väldigt lite tillskott som behövs för att ta dö på bakterierna.

Är du säker på att legionella bränning inte körs vid blockerad elspets på tex Nibe körs legionella bränning ändå.

Ingen legionella körning när eltillskottet är avslagit på IVT.

Är du säkjer på det? Jag fick svar från IVT idag. Så här svarar de: "Tillskottet går in vid larm och vid varmvattenspets. Dock ej om kompressorn skulle behöva tillskottet vid värme eller varmvattenbehov." Detta gäller om man stänger av i menyn, inte om man gör det via säkringen i värmepumpen (om nu någon skulle få för sig det..)

Helt säker, är det avstängt så är det avstängt.
Har själv provat.

Jag skulle iaf köra på 2,1 kw patronen ifall det händer något med pumpen, då finns risken att det fryser, min CTC panna går att ställa in från 6kwh till 0kwh.

Lånar tråden lite, har en IVT C11 Greenline, har en fundering kring varmvattenspetsen. Idag nyttjar den 6kw för att göra detta. Nu när effekttarrifferna kommer att slå in så undrar jag. Tror ni det funkar att sänka till 3kw? Det tar lite längre tid att värma upp, men spetsen blir inte lika hög. Vad tror ni?

R rednake skrev:
Lånar tråden lite, har en IVT C11 Greenline, har en fundering kring varmvattenspetsen. Idag nyttjar den 6kw för att göra detta. Nu när effekttarrifferna kommer att slå in så undrar jag. Tror ni det funkar att sänka till 3kw? Det tar lite längre tid att värma upp, men spetsen blir inte lika hög. Vad tror ni?
Är kompressorn trasig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.