2 448 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Risk med att skruva fast fönster i timmerhus?
Hej! Jag bygger ett attefallshus i knuttimrad stil från Polhus och vill sätta in ett par mindre fönster utöver de som kom med byggsatsen. Min fråga är om det finns en risk att fästa fönstren med karmskruvar i träet med tanke på att virket kan expandera eller dra ihop sig och att det i sin tur skulle kunna spräcka rutan? Fönstren är 100 x 50 cm (modultmått). De stora önster som kom med byggsatsen sitter fast med lister som håller de på plats, alltså inga skruvar. Men dessa är betydligt större och därför mer utsatta för expansion i virket, tänker jag. Hoppas ni hänger med i mina tankegångar...
Tacksam för svar
Erik
Tacksam för svar
Erik
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Makes sense. Tack!
Ställ fönstren på små klossar så du kan dreva under oxå, har för mig att det inte går annars. Och såga inte hålen för närma knutarna.
Ring Polhus och fråga hur många och hur stora hål du kan göra. När jag var i kontakt med dem (för snart 15 år sedan) så var de otroligt bussiga och gav mig massor med info!
Ring Polhus och fråga hur många och hur stora hål du kan göra. När jag var i kontakt med dem (för snart 15 år sedan) så var de otroligt bussiga och gav mig massor med info!
Ok bra tips. Tack Åsa!
Vet om en stor platsbyggt stuga av massivt grovt timmer för snart 50 år sedan.
Över dörrar och fönster var det urtaget mer än 10 cm. Täcktes nätt och jämnt av liggande och stående foder.
Vet också att samtlig stolpar på verandan gick att ta lös, för att kapas efterhand.
Hur mycket stugan sjunkit ihop totalt vet jag inte.
Första åren var det väl märkbart.
- När det timmrades hus av fura förr i tiden på Värmländska Finnskogen, så valdes virke från nordsidan av ett berg.
Grannar och folk i närheten hjälpte varandra.
Kommer jag ihåg rätt var betalningen flertalet fester, med mat och dryck. Fördelat på mer än ett år.
. Grunden
. Första timmervarvet timmer
. Varvet under fönster
. Varvet över fönster
. Varvet över dörr
. Hanbjälkarna på plats
. Takstolarna
. Gavlarna.
- Känner en vars far hade en mindre spänthyvel stående vid en skogsbäck.
Driven av ett vattenhjul.
Hyvlade stickor till Stecktak.
Över dörrar och fönster var det urtaget mer än 10 cm. Täcktes nätt och jämnt av liggande och stående foder.
Vet också att samtlig stolpar på verandan gick att ta lös, för att kapas efterhand.
- När det timmrades hus av fura förr i tiden på Värmländska Finnskogen, så valdes virke från nordsidan av ett berg.
Kommer jag ihåg rätt var betalningen flertalet fester, med mat och dryck. Fördelat på mer än ett år.
. Grunden
. Varvet under fönster
. Varvet över fönster
. Varvet över dörr
. Hanbjälkarna på plats
. Takstolarna
. Gavlarna.
Redigerat:
Tack för informativ och fin beskrivning!
H Hybro skrev:Vet om en stor platsbyggt stuga av massivt timmer grovt timmer för snart 50 år sedan.
. Grunden
. Varvet under fönster
. Varvet över fönster
. Varvet över dörr
. Hanbjälkarna på plats
. Takstolarna
. Gavlarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Finns risk för kondens från kallvatten i vägg
Vatten & Avlopp -
Gjuta platta på vintern, risker?
Grund & Markarbeten -
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Vitvaror -
Privat leverantör vatten - risk för avstängning
Juridik