I slutet på förra vecka monterades solceller på mitt tak. Resultatet var att de kört en massa långa skruvar för monteringsskenorna rakt igenom taket, så de sticker ut på vinden. Borde man inte skruva mot reglarna?

Dessutom gick en rad, synliga på utsidan, skruvar rak igenom på vardera garagegavel på utsidan. Riktigt fult och dessutom synd på sommarens nymålning.

Min oro nu är att det är risk för fuktskador. I så fall hur bör det åtgärdas?

Mvh
Ante

• Träyta med skruvar och synlig ådring; möjligen en del av möbel eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takyta med tre synliga spikar och skadade områden runt varje, slarvig målararbete syns.
    Skapa konto
  • Takfot, röd träpanelvägg, ljus himmel, del av hängränna, arkitektoniska detaljer, exteriör, byggnadsstruktur, lutande foto.
    Skapa konto
  • Vit vägg med skador och skruvar, brunt fönsterfoder, kontrast, inomhus, renoveringsbehov, närbild.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Fox Lane och 9 till
  • Laddar…
En kollega till mig skickade hem montörerna när de ville göra som du beskriver. Han hade dock redan vid offerten tydligt förklarat att de måste skruva i reglarna och använda tätning mellan beslagen och plåttaket. Så de fick återkomma senare med längre skruv med bättre tätningar.

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Har du bild på ovansidan med

J
D DonAnte skrev:
I slutet på förra vecka monterades solceller på mitt tak. Resultatet var att de kört en massa långa skruvar för monteringsskenorna rakt igenom taket, så de sticker ut på vinden. Borde man inte skruva mot reglarna?

Dessutom gick en rad, synliga på utsidan, skruvar rak igenom på vardera garagegavel på utsidan. Riktigt fult och dessutom synd på sommarens nymålning.

Mvh
Ante
Inte bra om de skruvat genom pappen och in på kallvinden, är det så?

• Gilla
  • Haha
tclaesson och 3 till
  • Laddar…
Det finns en hel del att säga om montagesystem för solceller och, så som det brukar vara i "nya" branscher, också en hel del lyckosökare. De flesta montagesystem är anpassade för tyska tak, där de inte använder råspont under takpannorna/ytmaterialet. Istället skruvar de fast montaget i takstolarna, vilket funkar för Tyskland men mindre bra i Sverige.

Här har vi som oftast råspont så det blir svårare att skruva i takstolarna, plus att våra takstolar smalare (men högre) och sitter på bredare cc-mått, så det skulle med andra ord ändå inte sitta tillräckligt bra. Vi har också betydligt mer snö att ta i beaktande vilket ställer högre krav.

Det finns montagesystem anpassade för svenska förhållande och tak, detta kan vara ett sånt, omöjligt att veta utan att se fler bilder. Dessa är testade och godkända, och har givetvis skruv anpassad för att täta uppifrån.

Jag tror tyvärr vi riskerar att få en uppsjö av läckande solcellstak i framtiden pga taffliga installationer. Det behöver inte vara från skruvhål, utan kan tex bli från nedböjning (pga snölast eller vindlast på ett par ton) som tillslut knäcker takpannor under solcellerna. Ett område svårt att visuellt kontrollera då det är solceller över.

Gå upp och ta några foton på hur det ser ut ovan om du kan. Men med tanke på kanten så finns risken att det är snabbaste och enklaste installationen tyvärr...

Redigerat:
  • Gilla
jonle336 och 19 till
  • Laddar…
Har de missat några reglar så det är skruv precis överallt? Eller har de skruvat i reglarna men vara missat på ett par ställen?

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
D DonAnte skrev:

Mvh
Ante
Jag fick mina monterade i maj månad på ett garage tak.Har ett uterum mot garaget. Monterat för 4 år sedan och det har aldrig regnat in tidigare. Tänkte på att dom la inte ut något att kliva på utan sprang direkt på garage taket. Förenkla sagt klev man och gjorde häl avtryck som vattnet samlades i och sedan sköts iväg vid regn. Upptäckte direkt att det regnade in i garaget. Vilket det aldrig gjort tidigare. Tog direkt kontakt med firman och dom var här och skruvade ner fler skruvar i taket. Efter måååååånga mail och samtal. Så Nu i dec. Månad har Äntligen en takläggare varit här och lagt på en plåt. Eftersom det tagit så lång tid att få det åtgärdat ville jag att Stare bolaget skulle göra en fuktmätning och jag har mögel i väggen. Så stå på dig om hur du vill ha det. Ann Sofie

• Gilla
  • Haha
Fideliox och 8 till
  • Laddar…
D DonAnte skrev:

Mvh
Ante
Hej

Liten input från min erfarenhet av vår installation samt min brors installation.
Då min bror kunde ha stående paneler, alltså vågrätt monterade profiler, så kunde man fästa det mesta i takstolarna. Men, då det finns vissa mått på panelerna var man bör fästa dom i profilerna så var det ofrånkomligt att dom yttre fästena fästes i råspont. För att få en bra placering på taket. Med hänsyn till avstånd från nock och vindskivor.
Och så blev det för mig, då min paneler är liggandes, alltså lodräta profiler, så är det råspontsinfästning som gäller. Fästen som hamnar vid takstol, fäster man givetvis i takstol.
Det man gjorde hos mig var att man mellan fäste och råspont la en 22 mm plyfa för att dra hårt in mot råspont samt pressa tätt mot pappen.

• Taktegel saknas, solpanelsskenor monterade, förberedelse för installation, skadat tak, dagsljus, moln i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Daniel Wahlberg och 8 till
  • Laddar…
Skruvarna kommer vara svinkalla på utsidan och sen kommer den varma luften på vinden möta skruven och de blir kondens/vatten som droppar. Detta hände svärföräldrarna.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
H-Thomasson och 10 till
  • Laddar…
Vet inte om de hjälper men vi hade Svea solar. De skruvade inte någonstans i vår tak med 30 paneler, de hade en lösning för takpannor där de fäster i läkten och pannorna med typ klämmor. Jag är super nöjd. De har borrat genom taket där elen går genom huset annars inget.

hoppas infon hjälper, vet inte om du har betongpannor som oss.

• Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
MLagerstedt MLagerstedt skrev:
Vet inte om de hjälper men vi hade Svea solar. De skruvade inte någonstans i vår tak med 30 paneler, de hade en lösning för takpannor där de fäster i läkten och pannorna med typ klämmor. Jag är super nöjd. De har borrat genom taket där elen går genom huset annars inget.

hoppas infon hjälper, vet inte om du har betongpannor som oss.
Samma här Svea Solar körde vi, de klämmer panna och läkt.
Hade aldrig accepterat att de skruvat igenom underlagspappen…då kan de ta över garantin på taket också

• Gilla
LGCarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vilket företag gjorde de?

• Gilla
  • Haha
Skogen#3 och 3 till
  • Laddar…
D DonAnte skrev:

Mvh
Ante
Anlita en certifierad besiktiktningsman. Du och ditt hus är värda det. Tänk 5 år framåt. Då är problemen dina.

• Gilla
  • Haha
Jerry66 och 3 till
  • Laddar…
Att skruva ner i sponten är normal monteringsmetod för många system däribland t.ex. Svenska Weland. Om man sätter plyfa mellan eller ej beror på höjden av läkten. Hög läkt kräver mellanlägg och då också längre skruvar.
Att fästa i läkten som ESDEC gör är ett enklare/billigare alternativ. Risken där är att det inte håller för vinterstormarna.
För Weland ingår normalt träskruvar som är 19 mm långa. Kravet från Weland är att sponten skall vara 17 - 22. Eftersom plattan är 3 mm tjock kan inte skruven gå igenom taket givet då att sponten är minst 17 mm.
mm Monteringsinstruktion för justering av byggkomponenter med skruvar och bultar, inkluderar detaljlista och versionsnummer.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
LGCarlsson och 7 till
  • Laddar…
K
Vilken firma ?

• Gilla
  • Haha
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.