Hej,

Vi har en Nibe Fighter 2020. Pga stor isbildning under Nibe'n installerade tidigare ägare ett kondenvattenstråg (KVT11), som jag antar leder ner kondensvattnet i röret i marken.

Denna vinter noterade jag plötsligt samma isbildning som tidigare ägare fotograferat för länge sedan - det måste blivit stopp i tråget någonstans.

Isen letade sig upp mot grunden/väggen bakom (se bild), dock bara någon enstaka centimeter. Den mesta av isbildningen letade sig bort från huset, blev alltså tjockare ju längre bort den kom.

Nu till frågan: Man ser på bilderna hur grunden/väggen har spår av fukt jag inte sett tidigare. Det har sett likadant ut i ca 2-3 veckor. Är detta en fuktskada man skall utreda, eller ska man "vänta och se" under våren/sommaren?

Väggen bakom är ett hobbyrum som tidigare ägare byggde 2005 (väl dokumenterat med foton under byggfasen). Tidigare ägare var mycket noggrann med huset och 3 olika besiktningar under 6 år har aldrig kommenterat på något större.

Avvakta och se?

Tack!

• Nibe Fighter 2020 utomhus installerad under en trappa. Vägg med fuktspår och kondensvattentråg bredvid grus underlag. Blomkruka och korg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktspår på en husgrund med grus och vissna löv runtom, nära rörledning, indikerar potentiell vattenläcka eller fuktproblem.
    Skapa konto
  • En isolerad rörledning vid en vit husgrund, med fuktmärken och stenar samt löv på marken.
    Skapa konto
  • Utomhusvy av ett hus med en Nibe Fighter 2020 värmepump, stuprör och kondensvattenbehållare. En fuktig grund ses bredvid ett hobbyrum.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.