2 302 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Grästrimmer högt gräs, risk för brand?
Hej,
Trimmade högt gräs blandat med ogräs igår efter att det hade regnat, det kom stora moln av ånga när jag trimmade.
Min elektriska trimmer är väldigt kraftfull 900W med dubbla trådar.
Tänkte när det blir så varmt, borde det ju finnas en risk för brand om man trimmar högt kompakt gräs när det är torrt ute.
Någon som har varit med om det?
Trimmade högt gräs blandat med ogräs igår efter att det hade regnat, det kom stora moln av ånga när jag trimmade.
Min elektriska trimmer är väldigt kraftfull 900W med dubbla trådar.
Tänkte när det blir så varmt, borde det ju finnas en risk för brand om man trimmar högt kompakt gräs när det är torrt ute.
Redigerat:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Var det verkligen rök som kom och inte vattenånga från gräset/slyt? Om man kör i annat än gräs tycker jag att man ofta ser ånga/växtsav som ”ryker” till och det är ju först du ”piskar” med trimmertråden och inte för att det blir varmt är min erfarenhet iallafall
Nä det är ingen fara..L Legostar skrev:Hej,
Min elektriska trimmer är väldigt kraftfull med dubbla trådar.
Det skulle vara om du körde med klinga i högt dött gräs och skapar gnistor för att ha kört i sten... Som eld kan uppstå..
färskt gräs kan inte ta eld då det innehåller för mycket vatten.. annars så skulle bönderna skapa bränder när de slår gräs...
Möjligtvis att en eltrimmer avger så pass med värme att den fattar eld men då är det bara den som fattar eld....
Nej det var vattenånga inte rök. Men det var stora moln av ånga som steg två-tre meter, så tycker att det borde vara på grund av värmeutveckling av friktion. Själva trimmern var inte varm i sig.Henrik.woll skrev:
Klicka här för att svara