1 388 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Rinner in vatten i garaget från grannen
Flyttade in i ett hus för ett år sen där grannens och mitt garage sitter ihop med en gemensam vägg emellan. Garagebyggnaden är fristående mellan våra hus. Har upptäckt att nu under vintern så rinner vatten in från grannens garage in i mitt garage (under gemensamma väggen) titt som tätt och samlas på en större yta på golvet där. Garagegolvet har spruckit så jag gissar att det pågått under en längre tid. Problemet är värst när det är mycket snö som fastnar på deras bil och sen smälter när dom ställer bilen i garaget. Själv ställer vi bilen på uppfarten och har använt garaget främst för förvaring. Problemet är att vi inte kan ställa något på en del av golvytan i garaget p.g.a. det. Hade ställt några lådor på golvet där innan jag upptäckte problemet och de blev förstörda så jag fick slänga dom. Det känns som att det här skulle behöva åtgärdas men min fundering är vem som är ansvarig av mig och grannen och hur man ska göra med kostnader och arbete o.s.v när det är en gemensam vägg? Tycker det är konstigt att förra ägaren av huset inte har gjort något åt det, men å andra sidan var det en äldre dam så hon kanske inte har märkt det eller orkat göra något åt det.
Är det öppet under denna vägg eller går väggen hela vägen ner till golvet och dras med fuktskador pga detta? Är det öppet någon cm så det bara är irriterande att det kommer in vatten till er skulle ni ju kunna gjuta en klack på 1cm under väggen så att vattnet håller sig på respektive sida? Om väggen går hela vägen ner låter det ju som att den riskerar att skadas pga av vattnet och att grannen borde omse att fallet på golvet är åt rätt håll eller på motsvarande sätt gjuta en klack eller sätta en gummilist eller annat nätt lösning längs berörd sträcka för att skydda väggen vilken jag gissar att ni äger ihop?
Ni kan ju lägga några reglar på golvet så allt kommer upp från golvet. Det blir nog svårt att få ut något från grannen. Det låter som garaget är gammalt och garaget är väl till för att ställa bilar i? Ta gärna några bilder så man kan se konstruktionen
Klicka här för att svara