J Josth skrev:
Som jag skrev tidigare, stopp i kondensavloppet.
Jag tror du kan ha rätt, vad tror du om att starta värmepumpen, det kom vatten på sladdarna etc?

Bör torka upp så elledningarna inte längre är blöta och under tiden ska man stänga av elen med strömbrytaren på väggen intill pannan.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Årsmodell? Tror det är kondensvatten från förångaren som rinner ut pga stopp i avloppsslangen och spillkoppen(?) Rensa i slangen och spillkoppen är då lösningen.
Behöver man tänka på slangen hela vägen upp eller röret längst ner till avloppet?

Rensa slangen med t.ex. dragtråd för elledningar eller annan liknande wire så det inte sitter skit i den som stoppar kondensvattnet.

• Gilla
Duston och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Rensa slangen med t.ex. dragtråd för elledningar eller annan liknande wire så det inte sitter skit i den som stoppar kondensvattnet.
En annan fråga, utrymmet under förångaren, en slags plastbotten med hål som leder till kondensslangen(som jag rensade från stoppet) när man trycker på denna plastbotten så skvalpar det vatten som om det var en dunk med vatten som tog upp utrymmet under plastbotten. Är detta vatten som runnit över och ner i något när det var stop i hålet så att säga?

D Duston skrev:
En annan fråga, utrymmet under förångaren, en slags plastbotten med hål som leder till kondensslangen(som jag rensade från stoppet) när man trycker på denna plastbotten så skvalpar det vatten som om det var en dunk med vatten som tog upp utrymmet under plastbotten. Är detta vatten som runnit över och ner i något när det var stop i hålet så att säga?
Japp! Har bara hållt på med senare modeller så det var ju lyxigt att komma åt under förångaren på din!

E Emanuel01 skrev:
Japp! Har bara hållt på med senare modeller så det var ju lyxigt att komma åt under förångaren på din!
Vet du hur man blir av med vattnet under botten där?

Bara ni får avloppet rent borde de ju torka ur snabbt vid drift.

E Emanuel01 skrev:
Bara ni får avloppet rent borde de ju torka ur snabbt vid drift.
Alltså det skvalpar och skvätter när man trycker på botten i utrymmet under förångaren, tänk dig när man trycker på en full dunk med vatten. Vad är det för utrymme egentligen?

Stopp i kondensavloppet. Inte helt ovanligt fel.
Man bör rensa kondensvattenslangen då och då
På en del modeller kan vattnet leta sig ner och förstöra kretskort

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.