874 läst ·
3 svar
874 läst
3 svar
Installation LED-spottar - olika spänningar i samma kapsling?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag tänkte sätta drivern till de dimbara LED-spottarna i en större isolerad kapsling (Biltema). In till kapslingen kommer L, N, PE, samt en push, ut går en L, N, PE till en annan belysningskrets, samt ledningarna till LEDspottarna. Nu har ledningarna till LEDspottarna inte samma isolationsklass som FK för det är ju bara lågvolt. Kan de samsas i samma kapsling? Jag vill inte ha allting liggandes löst i något mellantak. Är det OK om man drar en extra krympslang/PE-hölje över lågvoltsledningarna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Detta är tyvärr ett vanligt problem idag som inte borde finnas. Om lådan är stor kanske du fysiskt kan förlägga/fästa ledarna så att de inte kan komma i närheten av varandra, nätspänning i ena halvan och klenspänning i den andra. Det vore det bästa, ev i kombination med skyddsslang för att få både hängslen och livrem. Du kan även t.ex se på möjligheten med en avskiljande plastskiva som passar över drivdonet och som delar lådan i två halvor.
Håller med Bo. Det är ett otyg och problemet borde inte finnas. Det skulle vara så enkelt för tillverkarna att göra bättre och mer genomtänkta lösningar.
När jag installerade LED-belysning har jag har använt en lagom stor kapsling och monterat drivaren ovanpå locket. Sedan har jag borrat hål tvärs igenom botten på drivaren, precis framför anslutningsplinten, och genom locket. Det innebär att FK-ledarna kan anslutas direkt i plinten och aldrig lämna drivaren kapsling. För säkerhets skull har jag även satt för utgången där kabeln normalt sett går ut med självslocknande plast ifrån en vanlig skiljevägg. Resultatet blir att all klenspänning är på utsidan av lådan och lågspänning på insidan. Inte helt regelrätt att modifera material men ur säkerhetssynpunkt har jag svårt att se att man kan göra något som är särskilt mycket bättre.
När jag installerade LED-belysning har jag har använt en lagom stor kapsling och monterat drivaren ovanpå locket. Sedan har jag borrat hål tvärs igenom botten på drivaren, precis framför anslutningsplinten, och genom locket. Det innebär att FK-ledarna kan anslutas direkt i plinten och aldrig lämna drivaren kapsling. För säkerhets skull har jag även satt för utgången där kabeln normalt sett går ut med självslocknande plast ifrån en vanlig skiljevägg. Resultatet blir att all klenspänning är på utsidan av lådan och lågspänning på insidan. Inte helt regelrätt att modifera material men ur säkerhetssynpunkt har jag svårt att se att man kan göra något som är särskilt mycket bättre.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag resonerar så: alla klenspänningsledningarna till spottarna är i VP-slangarna och därmed isolerade. Om det skulle bli ett överslag mellan matande 230 V till klenspänning så finns fortfarande sekundärskyddet kvar.
I den stora kopplingslådan ser jag till att allt 230 V är på en sida och all klenspänning är mitt emot. Jag ska dra kabelmantel över lågspänningskabel. Då anser jag det som säkert.
Tack för hjälpen.
I den stora kopplingslådan ser jag till att allt 230 V är på en sida och all klenspänning är mitt emot. Jag ska dra kabelmantel över lågspänningskabel. Då anser jag det som säkert.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara
