B
Teoretiskt så värms en 500l tank upp med 37c i timmen, om man inte har något värmeuttag (och kaminen verkligen ger 16kW - med normal ved är det säkert lägre). Det går snabbt i alla fall. Å andra sidan är det Västernorrland och ofta kallt, så jag gissar att det är ett antal kW som går direkt ut i huset, inte in i tanken?

Jag tycker det låter väldigt litet. För stor tank är egentligen aldrig ett problem, det siktar sig och värmeförlusten är ganska försumbar om man isolerar den väl. Problemet med stor tank är väl att få plats och att de blir dyra.

Jag har 2m3 på 28kW. Men tung betongplatta som man kan dumpa ner en hel del värme i. Känns som en rätt ok kombination, men jag vet att jag sällan kommer upp i 28kW då jag ofta eldar torrgran, rutten ved och liknande.

laddomat eller motsvarande (konstant flöde över kamin, nånting för att hålla upp returtempen) är säkert angivet som krav i manualen? Det förlänger livslängden på din kamin, så jag tycker det är självklart att man ska ha.

Jag har vedpanna och luft vatten i kombination.
Ec-home för att styra vedvärme. Ngenic i kombination med shelly för att styra värmepumpens av eller inte, samt framtemp, bl.a. beroende på elpris, ibland vill man reducera värmepumpen och accepterar lite kallt inne, ibland så är elpriset galet och då får det bli kallt inne, tills man kan komma hem och tända i vedpannan. Har även testat en del med ohmigo (känns lite lovande). Ngenic är ju lite skakigt finansiellt, det har funkat bra, men risken att företaget går under är inte försumbar, och då lägger nog prylarna av.

Lite homeassistant kod för att ytterligare optimal styrning, lite experimentellt och under ständig utveckling, bl.a. för hantering av effektavgifter.

Har ingen riktig aning om vad det skulle kosta att anlita folk för att få ihop systemet, är lite av en hobby för min egen del. Det går i alla fall att knåpa ihop, men gör du det inte själv, se till att du förstår systemet och få nån dokumentation. För det kommer förr eller senare bli något problem, och den genomsnittliga rörmokaren har lite svårt att felsöka ett sådant här system.

• Gilla
TobbeGe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.