Hej! Bor i Borås området och ska byta ut den gamla pannan. Funderar på EcoEl och EcoAir. Tyvärr verkar priserna lite högre än jag väntat mig; tänkte göra en "reality check" och fråga här om de verkar OK.

Två offerter på installation av bara EcoEl: 53k och 59k. Då ingår pannan, expansionskärl, rör och allt. Har kollat på nätet och ser att pannan kostar 26-30k, expansionskärl runt en tusenlapp, och sen är det ju cirkulationspump och rör och sånt som tillgår...

Men, det känns ändå som om jag skulle kunna få detta lite billigare än 53-59. Eller kostar rör och arbetskraft såpass mycket?

Tror vi betalade ca 83k i vintras (innan ROT) för komplett installation av EcoEl + EcoAir 105 inklusive uppvärmt dropptråg under pumpen, expansionskärl, cirk-pump, nödvändig rördragning, samt en radiator i pannrummet. Detta var även inklusive demontering och bortforsling av både den gamla oljepannan och 3 kubiks oljecistern (inne i pannrummet) samt demontering av det gamla expansionskärlet på vinden. Då ingick även allt elarbete (inklusive uppsäkring i centralen) och installation av ute och innegivare,

Jo, det var ju en aning bättre pris... får väl ringa runt lite mer här. Tack!

H
Priserna har stigit kraftigt på sådana jobb pga. de statliga bidragen. De inkompetenta installatörerna har inte slagits ut av konkurrensen och de kunniga installatörerna har kunnat höja sina marginaler rejält utan protester. Kan du göra jobbet själv så är det en bra timpenning.

83K var ett bra pris med tanke på alla extragrejer.
skulle nog säga att idag går tex en ecoel o en 107a inkl bortforsling av gamla pannan samt all rördragning, inkörning, cirkpump, inkoppling av givare på styvt 90k.

Vi installerade 1550 + 107an i höstas.

Stockholmsförort. Tog in 3 offerter och det hamnade på 115.000 - 129.000 innan rotavdrag. Då ingick borttagning av innetank samt oljepanna. Besvärlig trappa ner i källaren oxå.
Jag visste att det var dyrt men hade inte så stort val........

Med lite extraarbete med rör samt ett element hamnade vi på 101.000:- efter rot.

Hur mycket el har ni övriga dragit?

Vi drog 2900kwh i december. Gavelradhus på 82kvm + 40kvm källare. 2080 i Januari.

Hade nog dragit olja och el för 6000 med det gamla systemet bara i december.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.