Hej!

Vi håller på och diskuterar med en markägare om att ordna med ett servitut för att få ha en brygga och båtplats. Det här är i Mellansverige på landet och det handlar om 400kvm. Markägaren begär 1350:-/kvm. Jag förstår att det är fri prissättning och att det är många faktorer som kan påverka priset. Men det hade varit intressant att höra vad andra har för erfarenheter och har betalat. Platsen saknar badmöjlighet eftersom det är väldigt dyigt och det är dessutom grunt, så det handlar bara om plats för en mindre båt.

Spontant låter det extremt mycket med 540 000 kr för ett servitut.

S S_B_O skrev:
Hej!

Vi håller på och diskuterar med en markägare om att ordna med ett servitut för att få ha en brygga och båtplats. Det här är i Mellansverige på landet och det handlar om 400kvm. Markägaren begär 1350:-/kvm. Jag förstår att det är fri prissättning och att det är många faktorer som kan påverka priset. Men det hade varit intressant att höra vad andra har för erfarenheter och har betalat. Platsen saknar badmöjlighet eftersom det är väldigt dyigt och det är dessutom grunt, så det handlar bara om plats för en mindre båt.
Hur menar du att antalet kvm påverkar priset? De kvm som behövs för en brygga och båtplats är ju betydligt mindre än 400?

Finns det någon brygga idag på platsen?

A
Glöm inte söka strandskydd

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
R Robban66 skrev:
Hur menar du att antalet kvm påverkar priset? De kvm som behövs för en brygga och båtplats är ju betydligt mindre än 400?
Det har du helt rätt i och vi får tänka om på den punkten. Vi hade markerat som en korridor från vår fastighet till bryggan. Men det är nog onödigt stort.

M MetteKson skrev:
Finns det någon brygga idag på platsen?
Ja!

S S_B_O skrev:
Ja!
Är det den bryggan ni vill ha servitut på?

H
Markägaren kanske inte vill ha servitut.
Så han drog till med ett högt pris för att ni ska tacka nej?
Men om ni tackar ja så kan inte han säga nej för det är fina pengar.

hade jag ägt mark så skulle jag va försiktig med servitut.
Hellre låtit er fått haft båten där men att ni ska hålla ordning på er och runt omkring där båten är utan servitut.

S S_B_O skrev:
Det har du helt rätt i och vi får tänka om på den punkten. Vi hade markerat som en korridor från vår fastighet till bryggan. Men det är nog onödigt stort.
Så det är också en gångväg ni vill ha i servitutet eller finns det redan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.