Behöver byta en läckande blandare i köket. Rörisen föreslår en FM för ca 2300 ex moms, och ungefär lika mycket för arbetet?
Låter det rimligt? Centrala Helsingborg och lokal enmansfirma.

A anders.ostling skrev:
Behöver byta en läckande blandare i köket. Rörisen föreslår en FM för ca 2300 ex moms, och ungefär lika mycket för arbetet?
Blandaren kan bara du avgöra vad den är värd. De kan kosta vad som helst från några hundralappar och uppåt.

Har du kulventiler så att man kan stänga av vattnet för bara den kranen?
Diskmaskinsavstängning i blandaren, separat eller inte alls?

A anders.ostling skrev:
Jag köpte en FMM här för några månader sedan för 2671 kr. Om man vill ha hjälp med montering tar de 1500 kr.
Ger dig en indikation på priser.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ort_by=price&filters=BrandId:PMBrand_28736702

G gmogmo skrev:
Blandaren kan bara du avgöra vad den är värd. De kan kosta vad som helst från några hundralappar och uppåt.

Har du kulventiler så att man kan stänga av vattnet för bara den kranen?
Diskmaskinsavstängning i blandaren, separat eller inte alls?
Jag har kulventiler och diskmaskin inkopplad (med avstängning). Tänker spontant att 2300 för arbetet efter rot låter mycket, men vad vet jag. Rörisen tjänar säkert en hacka på blandaren också. Därav frågan.

A anders.ostling skrev:
Jag har kulventiler och diskmaskin inkopplad (med avstängning). Tänker spontant att 2300 för arbetet efter rot låter mycket, men vad vet jag. Rörisen tjänar säkert en hacka på blandaren också. Därav frågan.
Då tycker jag att det låter dyrt för jobbet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Han kanske tar en halvdag oavsett för att underlätta debiteringen. Tar 10 minuter att byta en blandare såatt dee. Men då är det förstås resekostnader och administration osv.

• Gilla
Örjan Johansson och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite högt. Men vet ju inte exakt blandare.
Köksblandare Mora MMIX II soft med kampanjpris och installationserbjudande hos Comfort.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köp själv och byt den själv. Detta är ju ett av de lättaste jobben man kan göra hemma.

Dessutom slipper du fixa läckande kopplingar, vilket är standard när rörisen har skickat en lärling för att göra jobbet (har hänt mig mer än en gång att jag fått fixa läckorna som jag hittat när rörisen dragit, det börjar ofta inte läcka direkt).

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Säger som ovanstående talare. Byt själv, om du inte har tummen helt mitt i näven

• Gilla
Engar
  • Laddar…
Ingen tar ett jobb för mindre än det...

E erikjakan skrev:
Ingen tar ett jobb för mindre än det...
Jodå, men kanske inte om kunden ska ha kvitto och ROTavdrag.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Sånt byter en annan eller nån i släkten gratis.
Äääh det senare inkluderar grillat och ett flak pilsner. Inte helt fel.

B Bozzen skrev:
Vad har fu för väl? Göra de själv eller bet
B Bozzen skrev:
Vilken jäkla pajjas. Varför anlita om du är så "grym" lägg ner..
Hur tänker du @Bozzen att dina inlägg hjälper TS?

• Gilla
Örjan Johansson och 3 till
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Vilken jäkla pajjas. Varför anlita om du är så "grym" lägg ner..
För att jag inte ger mig på att göra ett större jobb själv. Särskilt inte vid totalentreprenad på renovering av kök och badrum. Att de sedan inte klarar av att dra tätt när de driftsätter, det är ett helt annat problem. Jag har bytt kranar själv i det andra badrummet, där jag även kopplat in duschkabin istället för tidigare badkar. Jag har även bytt kran i det totalrenoverade badrummet, jag har även felsökt och fixat problem med avsaknad av backventil i kran i det badrummet (vilket ledde till kallt vatten i duschen - ibland).

Nu senast monterade jag isär en IR-kran och rengjorde den efter att den vägrat stänga av.

Jag är kapabel att koppla rör, men jag gör det i mindre doser, jag drar inte nya rör själv när jag har tagit in en hantverkare för en totalrenovering. Det är vid dessa tillfällen jag fått läckage när hantverkarna har lämnat bygget.

A anders.ostling skrev:
Jag själv hade aldrig tänkt på blandare innan i mitt liv, när jag både monterade om en som börjat sitta löst, och bytte en annan. Det är jätteenkelt. Lägg 2000 spänn på ett gäng fina flaskor whiskey, eller en helkväll på stan eller något annat trevligt. Har du ingen pappa eller liknande som kan hjälpa dig om du är osäker?

• Älska
  • Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.