42 082 läst ·
239 svar
42k läst
239 svar
Rimligt att VVS:are debiterar 1744 kr för att byta spolknapp?
Menar du att det jag skrev var ett personangrepp? Det spelar väl ingen roll hur utspårad ts tråd är, det är fortfarande i ts tråd och då tycker jag att man oxå får ta hänsyn till Ts mor.returen skrev:
Allt började med att någon annan sa: "...det är hutlöst mycket pengar, men det är väl så samhället ser ut idag".S Sthlm_ skrev:
Detta tycks alltså vara väldigt svårt att förstå för vissa. Tydligen även för dig. Jag har nu vid flera tillfällen försökt förklara vad som sannolikt menas.
Är det verkligen så svårt att förstå skillnaden på dyrt och mycket pengar exempelvis. Eller mycket pengar, men billigt som det nog är fråga om i det här fallet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag skulle kunnat skriva exakt detta, så ser situationen ut för oss också.J JohanLun skrev:Det är fullt rimligt tycker jag. 1800 spänn för en VVSare hem. Problemet är att de som är äldre aldrig ska göra sånt här på eget bevåg utan helst alltid prata med tex något av sina barn först. Innan de ringer till en hantverkare eller byter ut något.
Men jag förstår dilemmat. Min mamma är över 80 och har under större delen av sitt liv bott med min mycket praktiskt lagda far. Nu när hon bor ensam och ska klara saker själv så krånglar det ofta till sig. Jag vill inte tänka på de pengar hon lägger på SBS (skit bakom spakarna) saker. Oftast är det inget som helst fel på saken som krånglar, det är helt enkelt felanvändande.
Jag försöker, om jag orkar och hinner, hjälpa henne. Men ganska ofta ringer hon på hjälp. Någon som kommer och installerar en ny skrivare, fixar WIFI, lagar nån skitsak hemma osv. Ibland har det varit större saker som också varit av karaktären att man helst skulle struntat i det. Att hon bytt nåt som faktiskt funkar bra och är helt och hållet helt. Typ tvättmaskin eller nåt sånt. Ofta så säger hon att saken inte funkar alls, det är fel på den. Men 95% av fallen så använder hon den fel. Resten av fallen är det oftast att hon haft sönder saken pga felanvändning.
Hon ville byta TV för nåt år sen, men när jag kollade så hade hon, om jag minns rätt, först slagit på syntolkning på TVn så varje knappkommando gav en talad beskrivning vad man gjorde, sen slagit på syntolkning på typ netflix så den då talar vad som händer, sen tror jag texten var avstängd och språket omställt. Det var helt omöjligt att se på något. "VOLYM UPP", "HUVUDMENY" ... "EN BIL TUTAR" "ALVIN SÄGER; JAG KOMMER IMORGON" osv. Eftersom det var "fel" på flera ställen lyckades hon inte hitta i menyerna att ställa tillbaka allt samtidigt, så "felet bestod" även om hon fick en inställning rätt.
Jag har dock sagt att byter hon på eget bevåg mobil, dator, TV osv så upphör min support på det helt. Jag är numera admin på hennes dator, har fått ge ut adminlösen nån gång när en "kallefixare" stod hemma hos henne och skulle fixa nåt. Men nästan allt som dessa IT-fixare gjort har jag tillslut fått göra om. De installerar en extra router efter den första och sätter lösenord som min mamma inte vet vad de är så jag kan inte fixa nästa sak som ska anslutas. Jag har sagt att även detta upphör min support på, men har fått vara lite generös i detta. Ofta görs "nollställning" av lösenord (jag är en backupadress så får mailen) och några gånger har upprepade byten gjorts att kontot låsts helt. Det är skitjobbigt. Skrivarna slutar oftast funka för att det är papperstrassel, fel defalutskrivare blivit vald i windows, en lucka inte är stängd osv. Då köper hon en ny för 1500 som kalle-fixare kommer hem och installerar halvdant. Sist så funkade förstås inte skrivaren, "jag köper nog en ny" sa hon. Jag bad henne ta fram en chromebook jag försökt få henne att använda, och sedär, då funkade skrivaren direkt. Nåt i windows var fel. Tyvärr vill hon inte använda chromebooken utan en windowsdator. Som alltid strular.
Jag bor 1h bort och han insett att jag inte kan lösa alla problem. Jag är dock rädd att ju äldre hon blir desto fler sådana här stollegrejor kommer det bli. Jag börjar lite granna kasta in handduken. Hon får bränna lite pengar på detta. Jag försöker bara hålla bort sånt som kostar norr om 10.000.
Om du orkar, se till att äldre föräldrar alltid först ringer till dig och att du sen ringer vidare till en hantverkare.
En sak som jag tror man ska vara medveten om är att en oro ofta hänger ihop med demens. Det Kan innebära att man blir orolig för småsaker som en trasig spolknapp, vilket kan göra att man inte kan sova. Det låter kanske märkligt, men det är inte helt ovanligt. Kanske gör den nytta knappen att TS mot sover bättre på natten, då kan set verkligen varit värt det.
Det nämns ett antal gånger i tråden att rörmokaren borde varnat för att det skulle kosta så här och att det inte behövdes för att kunna använda toaletten, men vad säger ett så inte skett?