106 692 läst ·
618 svar
107k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Istället för att firman drar tidigare så får han väll maska jobbet om han vill ha betalt för 16 timmar.Fairlane skrev:
Vi kan nog vara rätt säkra på att TS och företaget INTE kommit överens om att fylla dagar skulle faktureras oavsett. Om de gjort det så skulle nog inte TS ställt frågan. Om det är så att TS och företaget kommit överens om att fakturera hel dag så är frågeställningen ändå intressant för de fall där det inte är så.
Ah, hantverkare är inte världsbäst på kommunikation, så därför får kunden acceptera det? Kanske företagen kan bli tydligare?
För övrigt kan jag väl säga att de hantverksföretag jag anlitat har varit tydliga och ärliga, så helt omöjligt är det inte.
Jobbar man på en industri och ska producera x antal artiklar på en dag inte faan tillåter arbetsgivaren att man knatar hem halv 3 om arbetstiden är 7-16. Då får man snällt vara kvar på jobbet
Solklart!Grizzlybjörnen123 skrev:
Så om firman är "orolig" över att drabbas av icke-debiterbara timmar så får de väl avtala om hur den saken ska hanteras. Inte fan kan de lägga på mer tid, med mindre än att det avtalats om saken.
Har själv varit tvungen att acceptera att en utförare som hade 110km resväg ville ha pröjs för 8h om dagen, trots att arbetstiden förväntades bli ca 4-6h/dag. Firman var tydlig om den saken, och jag accepterade. Jobbet tog ca 5h om dagen i 2 dagar (blev skitbra!). Fick betala 2x fast framkörningsavgift, milkostad och 16h. Vilket jag visste på förhand, och kände mig därför inte det minsta lurad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Givetvis inte, det var en jämförelseSlottsbäcksväktarn skrev:
Ja, köper du resan på fastpris så är det samma som att du köper en hantverkartjänst på fastpris.Slottsbäcksväktarn skrev:
När du däremot kör på taxameter så blir sträcka och restid genast intressant. Fastnar ni i köer så får du betala mer.
Om resan blir avslutas hos dig 17.30 och chauffören slutar 18.00 så är det helt ok att han fakturerar dig för tiden fram till 18.00 om han inte kan klämma in en annan körning där?
Givetvis täcks det av den överenskomna taxan. Jag skulle aldrig acceptera att de lägger på tid och mil för att täcka det. Skulle du acceptera det och säga att det är så man driver affärer?Slottsbäcksväktarn skrev:
Vi fick arbeta på beting en gång, blev färdiga flera dagar före beräknat, blev aldrig något mer beting kan jag säga😂Grizzlybjörnen123 skrev: