Jag har precis köpt en 2:a i Stockholm. Superfint läge men det är en del saker som jag skulle vilja göra om. Först och främst badrum, men även köket ska göras om och jag planerar att arbeta om planlösningen en del i den mån konstruktionen tillåter det. Huset är byggt 1926 så blir inte helt okomplicerat.

Jag har funderat på om jag borde ta hjälp av en arkitekt för att göra ett helhetsgrepp, eller eventuellt någon totalentreprenad för att hålla ihop projektet och kunna få en bild om kostnader för olika delar.

Är det rimligt? Vi snackar en 2:a på 60 kvadrat. Samtidigt som jag känner att projektet är lite övermäktigt för mig att planera helt själv har jag ändå respekt för att kostnad för planering och administration kan komma att äta upp en väsentlig del av budgeten - eller? Förmodar att det finns firmor som kan ta sig an även såna här lite "mindre" projekt, kanske någon kan rekommendera en eller ett par att kontakta?

Hej!
Jag tycker du borde hitta ett par byggfirmor och få råd av dessa, många duktiga byggare vet hur en bra planering kan se ut och beräkna in det i din budget.
Känner du att det inte räcker så glöm inte att ALLTID kolla med flera arkitekter, både priser och utförande.

Lycka till!

Mvh fremax

Hemmakatten
Ju mindre yta desto större anledning att anlita arkitekt tycker jag. Har anlitat arkitekt för flera "småsaker" men som är viktiga för helheten. En gång för hjälp med färgsättning på fasad och fönster på vårt förra hus. Senare för att "göra om" entrén och för belysning utomhus. Nu senast för att rita ett helt hus och inredning.

En väninna till mig anlitade arkitekt för att göra om sitt lilla badrum. Blev fantastiskt och dessutom plats för både badkar och inbyggd/integrerad tvättmaskin. Hon hade aldrig kunna komma på den lösningen och materialval själv.

Självklart kostar det en del, men det är småsummor jämfört med vad du köpte lägenheten för. Jag menar att kostnaden har man igen i längden och du får en lägenhet som är optimalt ritad för dig och dina behov. En arkitekt kan också bidra med förslag på färg och materialval utifrån dina kostnadsramar. Om du vill kan jag PMa ett par arkitektfirmor till dig som jag själv har erfarenhet av.

Stort tack för båda svaren så långt.

Hemmakatten, om du har möjlighet att skicka några tips vore det suveränt. Jag får ritningar nästa vecka och tänkte göra en grov skiss efter det, sen tänkte jag försöka ta några kontakter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.