J
C cpalm skrev:
Om du vill ha en traditionell revetering och inte ett modernt putssystem skall du nog börja med att hitta rätt hantverkare.
Ingen idé att jämföra offerter som handlar om något annat än det du vill ha.

Skulle å ena sidan kolla med de mer byggnadsvårdsorienterade firmorna, å andra sidan med de stora fasadentreprenörerna i trakten. Båda kategorierna torde ha mycket bra koll på kalkputs och revetering.

Som @Eld skriver, en vecka mellan påslagen är väl tilltaget när man stockar ut, och frågan är ändå om man hinner varvet runt på en vecka, så torktiden är inte ett praktiskt problem när man putsar en hel fasad.

Materialet är inget problem. Även om det inte finns på hyllan i bygghandeln så har "alla" de stora leverantörerna kalkprodukter i beställningssortimentet.
För revetering skulle jag vilja påstå att man använder ett mjukt bruk. Hydrauliskt NHL2 1:1,5 - 1:2 för grundning, luftkalk 1:3 för utstockning och finputsning, ett "vanligt" hårdare hydrauliskt bruk NHL 3,5 för listdragning och liknande.

Priset svårt att säga nåt om, min erfarenhet är att grundarbetet och finishen är de mest svårbedömda momenten. Allt handlar väldigt mycket om hur effektivt man lägger upp arbetet.
Vart har du fått dina putskunskaper ifrån?

C
J Jansson69 skrev:
Vart har du fått dina putskunskaper ifrån?
4 års arbete med renovering av vår fasad (där vi anlitar proffs för jobbet).
Plus diverse småpill man gjort själv.

N
C chris88 skrev:
Hej ,

Vi äger ett hus byggt i början av 1900-talet. Huset är i två våningar (hel vägg på entrévåning och åtta stycken takkupor på våning två) samt ett vidbyggt garage (tre ytterväggar). Sammantaget rör det sig om ca 175 kvm bruttoyta för själva huset och därtill ytterligare ca 40 kvm bruttoyta för garaget (exkl. garageportar).

Huset har ursprungligen varit reverterat, men under 1970-talet har den ursprungliga fasaden försetts med fasadtegel. Då vi förvärvade huset av ett dödsbo har vi ingen förstahandsuppgift om bakgrunden till varför fasadtegel sattes upp, men en av grannarna gör gällande att tidigare ägare avsåg att putsa om huset i samband med sitt förvärv på 1970-talet då putsen var i dåligt skick, men att stora delar av putsen lossnade efter en blötare höststorm följd av kraftig kyla och att det då blev akut att hitta en lösning före vintern, varvid fasadteglet sattes upp. Vi utgår således från att den ursprungliga putsfasaden är i uselt skick och att det inte finns något att renovera, utan att vi måste rensa allt ner till trästommen för att därifrån bygga upp en ny fasad.

Vad gäller garaget är det uppfört på 1970-talet i mexitegel. Här behövs således inga rivningsarbeten, däremot krävs lite andra förberedande arbeten än på trästommen.

Vi vill gärna återskapa den gamla putsfasaden och har därför försökt samla in lite offerter, men upplever att det är svårt att överhuvudtaget få offerter och de offerter som lämnas avser uteslutande moderna system som Serporoc, med tilläggsisolering och KC-bruk.

Hittills har vi bara lyckats erhålla en offert som framstår som rimligt heltäckande, men vår känsla är att den ligger väldigt högt i pris. Offerten är tvådelad, dels 165 000 kronor för en option på rivning ner till trästommen, dels 825 000 kronor för själva putsarbetet.

Vad gäller prissättningen på rivning känner vi inte att det är uppenbart orimligt, givet att det är både fasadstenen och den gamla putsen, inkl. rensning av smidesbalk på vilken fasadstenen vilar samt tvärläkt och spik under befintlig puts (och jag gissar att det är en hel del spik, baserat på hur det ser ut på övriga ställen som vi sett i huset). Däremot ingår inte container alternativt storsäck och transport/tippkostnad, så här kommer det tillkomma lite ytterligare.

Vad däremot gäller kostnaden för själva putsarbetet är framförallt min känsla att det är väldigt dyrt. Redan innan vi började begära in offerter försökte jag skapa mig en bild av vad det kunde förväntas kosta genom att prata med bekanta som gjort liknande arbeten i närtid och även läsa här på Byggahus och min förväntning var en kostnad på lite dryga 2 000 kr/kvm, men den offert som vi nu fått ligger alltså på nästan 4 000 kr/kvm.

Offerten är baserad på Webers Serporoc-system, med 50 mm tilläggsisolering (glasull) på huset (ingen tilläggsisolering på garaget). Underlag (stormskiva, skarvförsegling, tätning samt putsnät) och montering av detsamma ingår, liksom två lager om 10 mm (underlag- + fasadbruk) samt ett lager om 2 mm (stänkputs). Ingår gör även slätputsning av ytterhörn samt runt fönster - vi har inte fått något tydligt svar om det är detta som orsakar betydande merkostnad, för om det gör sexsiffriga belopp är det något vi är beredda att släppa...

Värt att notera är att byggställning och regnkappa inte ingår och här har vi en offert på byggställning som ligger på cirka 180 000 kronor. Inte heller el, vatten, demontering av stuprör och elledningar eller plåtarbeten (men detta räknar vi med är mindre kostnader).

Sammanfattningsvis har vi en offert som med rimlig grad av fullständighet (ställning, rivning och ny puts) ligger på knappt 1,2 miljoner kronor. Är vi fel på det när vi känner att det här är väl tilltaget?

Huset ligger i en mellanstor tätort i Sjuhärad, Västra Götaland. Tips om hantverkare som ni vet är duktiga på den här typen av arbeten, liksom inspel om kostnadsnivå från personer som själva handlat upp likartade arbeten i närtid är extremt uppskattat!

Önskar även tankar från kunniga personer rent byggnadstekniskt. Min ursprungliga tanke var att i första hand försöka att använda ursprunglig metod - det finns ju gott om reverterade hus från 1920-talet som fortfarande står och mår bra och då verkar det dumt att använda andra metoder. Våra försök att hitta någon som vill revertera med kalkbruk har dock hittills varit helt lönlösa, så är det kanske dumt att envisas med detta och bättre att acceptera att en tunn tilläggsisolering och KC-bruk är det som marknaden erbjuder? Detta systemet är ju inte purungt, men det känns ändå lite obehagligt att sätta på en gammal trästomme, tycker jag...

Sist men inte minst, den offert som lämnats ovan är baserad på att putsning utförs med dilationsfog vid varje ytterhörn. Detta är absolut inget som jag vill ha. Jag har spanat på många putsade fasader senaste månaderna och ser ytterst få med dilationsfog. Är detta något nytt påfund? Eller är det något som krävs för att det ska fungera att putsa en trästomme med KC-bruk?

Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg med många frågor, men det är ett stort projekt (involverar ytterligare åtgärder) och mycket pengar och jag känner att jag har väldigt svårt att få någon form av objektiva svar från så väl hantverkare som internet i stort.
Webers serporoc system är rätt bra, med tilläggsisolering.
Du får det svalare på sommaren, och billigare uppvärmning på vintern.
Dock är bruk skivor och infästning mycket dyrare än att putsa med vanligt bruk reveterat.
Personligen gillar jag mycket bättre bruket man använder på reveterade villor än det bruk som används på isolering. Och jag tycker att priset lät dyrt, men har inte kunskapen om vad skivor mm kostar extra.
Gentemot reveterat.
Alla tillägssisolerade fasader måste det göras delfogar på, oftast bakom stuprören.
Estetsikt bäst.
För att dom spricker, gör du inga kan dom komma var som helst.
Det kan dom göra ändå, men riskerna blir mycket mindre.
Samma som med betong, man måste delskära , annars spricker det.
Och isolerbruket är så hårt.
Man skulle dock få bättre insikt med några bilder.

C chris88 skrev:
ligger på knappt 1,2 miljoner kronor. Är vi fel på det när vi känner att det här är väl tilltaget?
Känns absurt dyrt tycker jag, & halva det beloppet känns rimligare.

Hade det vart mitt hus, så hade jag kontaktat (begärt offert) av en "grovis-firma/rivningsfirma" för rivningen/demonteringen av "nuvarande skikt" aka fasadsten (vad du nu menar för sten)
Grovis-firma/rivningsfirmas timpriser är klart lägre, samt du kan få lägre fast pris på rivningsmomentet.

Sedan skulle jag knacka ned löst bruk & jämna till fasaden grovt.
Sedan sätta 50 mm markskiva/stenull med Finjas fastsättnings-skuv & nylonplast hatt, näta hela fasaden med rostfritt armeringsnät överlapp 70 mm, som monteras med Finjas nät-klipps (som sätts i markskivans nylonplast hatt )

Sedan lägga på 6-7 mm Finja fiberförstärkt putsbruk & samtidigt arbeta in glasfiberarmerad matta, så man får 2 lager armering ca 3-4 mm ifrån varandra.
& slutligen avsluta med 7-8 mm genomfärgad ädelputsputs, som finns i många kulörer.

Rörelsen från husstommen "genom årstiderna" kommer bli mycket liten då huset pga värmeläckage kommer hålla jämnare fuktkvot, & i.o.m att putsen sitter "på isoleringen" i markskivans nylonplast hatt, så kommer husets "små rörelser" att tas upp proportionellt i isolerings skivan & nylonpluggarna & dom dubbla armeringsmattorna tillsammans med det fiberförstärkta "grundbruket" bildar tillsammans en relativt självbärande yta.

Mitt eget hur är 17 m långt utan dilationsfog, nu ca 14 år efter putsning.

C cpalm skrev:
Om du vill ha en traditionell revetering och inte ett modernt putssystem skall du nog börja med att hitta rätt hantverkare.
Ingen idé att jämföra offerter som handlar om något annat än det du vill ha.
Jag håller på att skaffa mig en uppfattning om skillnader mellan, samt för- och nackdelar med traditionellt kalkbruk och ett modernt system för att kunna landa i ett beslut. Sen finns det i slutänden en ekonomisk verklighet att ta hänsyn till - om jag inte har råd med det jag vill ha behöver jag ta ställning till om jag ska göra något annat eller inget alls.

N neo11 skrev:
Dock är bruk skivor och infästning mycket dyrare än att putsa med vanligt bruk reveterat.
Såvitt jag uppfattat vid diskussion med olika hantverkare är materialkostnaden högre i ett modernt system, men arbetskostnaden blir ännu högre med traditionellt kalkbruk, med följd att traditionell revertering normalt ändå blir dyrare på sista raden. Eller menar du att traditionell revertering skulle vara billigare?
N neo11 skrev:
Alla tillägssisolerade fasader måste det göras delfogar på, oftast bakom stuprören.
Denna tråd har varit väldigt lärorik i detta avseende och jag har också fått betydligt bättre bild av hur man kan minimera synligheten i dilationsfogarna, med följd att det börjar kännas mer överkomligt om man bara hittar en hantverkare som har en bra plan för hur utförandet ska ske för att skapa så osynliga fogar som möjligt.

J jawen skrev:
Känns absurt dyrt tycker jag, & halva det beloppet känns rimligare.
Att det var dyrt var min känsla också när jag såg offerten, även om jag kanske inte hade förväntat mig halva priset. Efter svaren här i tråden verkar det dock som att de flesta inte reagerar på priset som ett uppenbart överpris...

J jawen skrev:
Hade det vart mitt hus, så hade jag kontaktat (begärt offert) av en "grovis-firma/rivningsfirma" för rivningen/demonteringen av "nuvarande skikt" aka fasadsten (vad du nu menar för sten)
Grovis-firma/rivningsfirmas timpriser är klart lägre, samt du kan få lägre fast pris på rivningsmomentet.

Sedan skulle jag knacka ned löst bruk & jämna till fasaden grovt.
Sedan sätta 50 mm markskiva/stenull med Finjas fastsättnings-skuv & nylonplast hatt, näta hela fasaden med rostfritt armeringsnät överlapp 70 mm, som monteras med Finjas nät-klipps (som sätts i markskivans nylonplast hatt )

Sedan lägga på 6-7 mm Finja fiberförstärkt putsbruk & samtidigt arbeta in glasfiberarmerad matta, så man får 2 lager armering ca 3-4 mm ifrån varandra.
& slutligen avsluta med 7-8 mm genomfärgad ädelputsputs, som finns i många kulörer.
Jag uppskattar inputen, men givet att det är fråga om ett större projekt både ut- och invändigt tror jag att den extrakostnad som det innebär att riva ner till trästommen för att kunna kontrollera - och vid behov åtgärda - eventuella skador som uppkommit på de dryga 100 år som huset stått är nödvändig för att kunna känna sinnesro i att man inte lägger dessa belopp på åtgärder som kanske måste göras om inom en snar framtid om det kryper fram skador på underliggande konstruktion.

N
Såvitt jag uppfattat vid diskussion med olika hantverkare är materialkostnaden högre i ett modernt system, men arbetskostnaden blir ännu högre med traditionellt kalkbruk, med följd att traditionell revertering normalt ändå blir dyrare på sista raden. Eller menar du att traditionell revertering skulle vara billigare?

Med tradionellt kalkbruk, eller c bruk, så spikar man bara upp ett galvat putsnät över fasaden innan puts.
Med frimärken och korgar vid smygar, likadant som man gör vid isolerat.

Men när man isolerar ska det skäras skivor, skruvas insättning,ca 4 st a m2 etc.
Krångligare att näta med pinnarna. Och mer att göra innan isolering.
Och sen nätar man.
Så det är många dyra steg man gör, innan man kan näta med isolering.
Så JA, det är billigare förarbete på reverterad villa.
Förarbetet är dyrare med isolering.

Jag har putsat många reveterade hus, och jag har putsat många tilläggsisolerade hus med tjockputs.
Jag vet dock inte kostnaderna, då jag aldrig ser fakturorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.