Elmont: Jag tänkte i termer av kataloghus här. Då brukar det vara betydligt större processer att få igenom ändringar. Detta kanske är fel av mig i det här fallet.elmont skrev:
projekt möte för en dimmer jo visst....
Kunden pratar direkt med elektrikern på plats, kollar med chefen, elektrikern skruvar upp en dimmer, kunden får en liten extra faktura med alla ändringar och extra kostnader.
Ritningen är ju ett underlag och den har ju kunden redan fått, om nu det är en dimmer monterad i stället för en strömbrytare. Tror nog att den som ska läsa ritningen om 10-15 år lätt ser att det finns en dimmer...
Jag har nog aldrig bett att få att kolla på en ritningen i en vanlig villa, man ser oftast hur huset är uppbyggt, eller så ser man helheten genom att kolla på gruppschemat...
Kunden pratar direkt med elektrikern på plats, kollar med chefen, elektrikern skruvar upp en dimmer, kunden får en liten extra faktura med alla ändringar och extra kostnader.
Ritningen är ju ett underlag och den har ju kunden redan fått, om nu det är en dimmer monterad i stället för en strömbrytare. Tror nog att den som ska läsa ritningen om 10-15 år lätt ser att det finns en dimmer...
Jag har nog aldrig bett att få att kolla på en ritningen i en vanlig villa, man ser oftast hur huset är uppbyggt, eller så ser man helheten genom att kolla på gruppschemat...
Så kan det säkert fungera när det gäller "styckehus" eller när man själv och handlar upp entreprenaderna. Min erfarenhet är att större byggare och projekt har betydligt högre krav och hårdare styrning. Färdiga prislistor för de vanligaste tillvalen och offertförfrågan på resten. Speciella säljare för tillval och separata avtal och besiktningar. Och ja. I sådana projekt finns det både kund- och projektmöten.el_richard skrev:
Klicka här för att svara