Rimliga priser?

5k läst  19 svar

1. F
    Medlem Nivå 4
    Tycker ni att detta är rimliga priser, till ett nybygge?

Nr 1 Inst 2st tv- uttag med antenn kabel, i sov 1 och vardagsrum

Pris 2200:- inkl moms

Nr 2 Inst av tele-uttag i vardagsrum

Pris 1000:- inkl moms

Nr 3 Infälld central

Pris 1450:- inkl moms

Nr 4 Inst av ström till bubbelbad ( annslutningsdosa + 2-pol brytare )

Pris 1830:- inkl moms

Nr 5 Inst av 4st downlights 12V 35W , b.stål i bad

Pris 4620:- inkl moms

Nr 6 Inst av 1st downlights 12V 35W , b.stål i vardagsrum

Pris 1400:- inkl moms

Nr 7 Inst av 6st downlights 12V 35W , b.stål i kök

Pris 6930:- inkl moms

Nr 8 Inst av 5st downlights 12V 35W , b.stål i hall

Pris 5775:- inkl moms

Nr 9 Inst av 4 downlights 12V 20W b.stål i wc

Pris 3080:-inkl moms

Nr 10 Inst av 5 st tria bel 20W b.stål under skåp i kök med brytare

Pris 3485:- inkl moms

Nr 11 Inst av 2st svarta renova uttag i kök

Pris 450:- inkl moms

Nr 12 Inst av 1st extra rör mellan tv-dosan i klädvård och vind eller parabol

Pris 770:- inkl moms

Nr 13 Dimmer för 12V downlights

Pris 1540:- inkl moms / st

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Det enda som var "billigt" var väl den infällda centralen i övrigt, enligt mitt sätt att lämna priser, mer eller mindre hutlöst

3. F
    Medlem Nivå 4
    Är du elektriker?

Jag fattar inte att det skulle vara så dyrt... man man hamnar i kläm som husköpare, får ju inte ta in andra eller göra det själv.. och när det redan är någon och pillar?

Några tips på vad man kan göra?

vad kan det kosta att installera 4 st spottar i ett badrum på efterhand?

4. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Ska matningar dras till nr 4 -11? i såfall, hur långa är kabelsträckorna? är undertaket där spottarna ska upp redan befintligt? Är det öppna väggar?

Det är nästan omöjligt att svara, med den lilla info du angivit.
    För att få ett riktigt svar borde du ta in minst tre offerter på samma jobb och jämföra. Då blir det riktiga svar. här blir det bara ett gissande som bara blir missvisande.

5. F
    Medlem Nivå 4
    Okej, fattar knappt :)

Men det är ett nybygge, just nu är det bara innerväggar uppe och nästa vecka ska elektrikern in och göra jobben... jag har ingen aning hur lånag kabelsträckorna är...

6. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    vad grundar du det på? Vet du tex sträckan mellan punkterna på nr 12?

7. G
    Medlem Nivå 7
    Mja. Jag vet inte om det är så dyrt egentligen. Gissar att det blir en hel del logistik, mötande och omritande om man frångår standard och vill få det levererat som tillval i ett standardhus. Du kan säkert få det gjort billigare efteråt men blir installationen gjord på samma sätt då? (infällningar osv)

8. F
    Medlem Nivå 4
    Det vi är mest intresserade av är spottar i bad och wc, samt under köksskåp. Såklart, tv+tele...
    Infällning av central och svarta dosor avstår vi.... samt dimmer, det fixar vi själva.

Men det är just det vi undrar, om installation av spottarna bblir lika efteråt och om man tjänat på de?

9. G
    Medlem Nivå 7
    Ska du ha det infällt i befintligt undertak så är det lika bra att göra det direkt. Jag vill tro att det är både bättre och billigare att få allt leverarat direkt av samma leverantör än att låta en dra rör och sätta burkar och låta någon annan dra kabel och sätta lampor. Det är så himla lätt att det blir fel om man delar upp installationen och ansvaret om något blir fel är ... ditt.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Lagligt sett, så får ju vemsomhelst montera tex antenn, tele och nätverk, och alltså dosor och rör för detta.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Att efterinstallera infällda spottar går inte utan att riva ner taket igen. Och skall du få den nuvarande entrepenören att förbereda det som skall göras ovanför innertaket så blir det troligen minst lika dyrt som om han får göra det klart. Kostnaden för centralen antar jag är extrakostnaden för att få den infälld, om det vore för hela centralen så är det jättebilligt.

Spotttar brukar enl. andra inlägg här kosta 800- 1000 kr styck i samband med nybygge, dina priser är ganska mycket högre. Om detta är tilläggsarbeten vid en redan gjord husbeställning så har du ju inte så mycket alternativ. En variant är ju att förhandla med elektrikern, skär bort myckjet och förhandla sedan om reseten som ett paket, antingen ner till X kronor eller så blir det inget.

Mycket av dessa priser är troligen OK om det vore EN extra beställning men i ett paket borde man kunna få lite mängdrabatt, planering och logisitk blir bara obetydligt större för 10 uttag än för ett extra.

12. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag har läst en hel del här på forumet, och det verkar förekomma en metod att man lämnar ett underpris för standardinstallationen till ett bygge, för att sedan kunna ta igen det med råge på tilläggsbeställningarna... (Ville bara informera om denna inte så särdeles hederliga metod)

beroende på entreprenadform, så har man ju själv inte tillgång till bygget, för att kunna gå in själv eller med en annan hantverkare, dessutom kan man då råka eliminera byggföretagets ansvar/försäkring för bygget

13. E
    Medlem · Nivå 21
    gnistjagare, jag grundar mina uttalanden på att jag relativt ofta sitter och räknar på jobb, kanske i snitt en dag i veckan så jag tror att jag har en hyfsad bild av vad saker och ting kostar.
    Jag kan ju ge ett exempel: dimmer för infälld spottlight 1901512 DIMMER GL+EL TRAFO 315W 1 ST 298,80 kr 1422240 APPARATDOSA, 13/26 1 ST 25,69 kr 1414150 QUICKLINE FK 3G1,5 100 M 7,92 kr
    så för mtr c:a 350:- + arbete 1 timme 200= min kostnad för dimmer, dosa, slang, arbete max 550:- kvar för att betala vinst mm c:a 1000:- det tycker jag är hutlöst

14. G
    Medlem Nivå 7
    Då vill jag lägga till några aktiviteter som brukar följa med:
    Revision elritning
    Revision övriga relationshandlingar
    Projektmöte
    Kundmöte

15. E
    Medlem · Nivå 21
    Vad jag förstår gäller detta ett pågående bygge så dom fem minuterna kundkontakten (utöver den normala kontakten) tar och dom fem minuterna som revisionen av ritning (ev ritningsunderlag) tar ska naturligtvis inkludeas.
    Ps.
    jag sitter även och ritar en del.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: