3 522 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Rimliga mängder grus till grunden
Nu läser jag att det ska snarare ingå 1 ton/m2, vilket i det här fallet blir 160 ton minst.
Vi hade dessutom egna massor sedan tidigare, från ett poolbygge på 8*4*140cm + ytterligare 10 lass.
Det innebär i såna fall att dom har tryckt ner helt absurda mängder på 160m2 (155 cm)
Vi hade dessutom egna massor sedan tidigare, från ett poolbygge på 8*4*140cm + ytterligare 10 lass.
Det innebär i såna fall att dom har tryckt ner helt absurda mängder på 160m2 (155 cm)
Förmodligen är det fyllt 1m extra runt om huset? Antar att huset är fyrkantigt.
20x11=220m2
220x0.75=165m3
165m3x1.3 (packningafaktor) = 214.5m3
214.5 x 1.7 (Densitet samkross 0-90)
365 ton skulle jag säga.
Så runt 1m är väl rimligt att antar de fyllt upp. Om man bara tar det teoretiskt. Sedan beror det ju mycket på omständigheter hur dina förutsättningar är.
20x11=220m2
220x0.75=165m3
365 ton skulle jag säga.
Så runt 1m är väl rimligt att antar de fyllt upp. Om man bara tar det teoretiskt. Sedan beror det ju mycket på omständigheter hur dina förutsättningar är.
Sedan är det dags att börja räkna minus...S snickar skrev:Förmodligen är det fyllt 1m extra runt om huset? Antar att huset är fyrkantigt.
20x11=220m2
220x0.75=165m3
365 ton skulle jag säga.
1 ton per 1m2 ingår.
+
Att vi hade stora mängder sedan tidigare.
Vi har pratat med 2 olika markentreprenörer som vi känner privat, och båda två var 100 % säkra på att dom har bluffat.
Om jag får gissa så tror jag de grävde ur väldigt slarvigt och det blev alldeles för mycket urgrävt.
Men som sagt så borde det inte gå åt så mycket grus. Det är väl bara att säga vad du har kommit fram till och se vad han säger.
Är det inte en bra förklaring så har han nog överdrivit siffrorna.
Men som sagt så borde det inte gå åt så mycket grus. Det är väl bara att säga vad du har kommit fram till och se vad han säger.
Är det inte en bra förklaring så har han nog överdrivit siffrorna.
Utöver den uppenbart saltade mängden, så har man inkommit med ett fakturaunderlag från ett företag som fraktar grus.
Mängden på den fakturan är dessutom 50% mer än det dom säger sig levererat till oss!
Mängden på den fakturan är dessutom 50% mer än det dom säger sig levererat till oss!
Det i sig är väl inte konstigt, för en firma som köper grus hela tiden. Däremot klantigt av dem(är man seriös så specar man varje objekt för att göra det enkelt i efterhand) eftersom det försvårar för dem att visa vilka volymer som är dina.
Således så är det väl inga konstigheter att kräva att dom styrker det hela med vågkvitton & körjournal, något dom fortfarande inte har klarat av att göra...N nypon skrev:
En grävare som jag är bekant med frågade när han fick höra mängden, "ifall dom hade byggt en motorväg" åt oss
Klicka här för att svara