Hej byggde ett garage förra året som fick fel placering då huset också stod fel (ett hus vi tog över halvfärdigt av tidigare byggare). Garaget jag byggde mättes från husets läge, FÖRE det att slutlig lägeskontroll gjordes inför slutbevis på huset. En miss... Huset gick som tur var igenom utan klagomål, även fast det stod nästan 1 meter fel... samt lite fel på markhöjd.

Pga huset stod så fel så blev det för nära grannen tyvärr. Och utöver det blev det även fel sitthöjd på garaget pga markhöjden var fel på huset, och jag hade missat lägga till 5cm som fasaden bygger runtom så garaget mättes in 1 kvm större än bygglovet (59 istället för 58).

Jag skickade in papper för slutbevis i höstas, inkl grannens underskrift på att det var OK att garaget stod för nära. Ca oktober. Kommunen meddelade inte att vi fick avslag om ansökan slutbevis på bygglovet för garaget. Jag fick lov att ringa dom 2-3 månader senare (januari) och fråga "vad händer?" och fick först då reda på att de gett avslag. Och att det ska upp i nämnden för diskussion. Jag angav anledningen till att det blev fel. De avslog allt, krävde nytt bygglov, samt kommer få en sanktionsavgift på 21.000 kr. Det tog dom 2 månader och jag var under tiden tokrädd för rivningsbeslut!

Jag skickade sen in nya papper i slutet på mars med alla nya mått och ny förklaring varför nytt bygglov sökes.

Nu har det gått 2-3 månader till sen dess och det svar jag får om jag frågar är att de tagit positiv ställning till lov i efterhand vilket jag så klart är nöjd över och att man inte krävs på rivning. Men att det ska skrivas en tjänstebeskrivelse. Detta har sagts sen början på april, och vi är snart i juni med exakt samma besked.

Är det normalt att det kan ta sån tid att hantera? Svaren jag fått från kommunen har i sig varit bra, och jag klagar inte på det, men det har tagit sån enormt lång tid!

Just nu känns det som att kommande semestrar kommer göra att jag inte ser några papper förrän till hösten. Då har det alltså tagit 1 år för dom att hantera ärendet. Är det ens OK?

Jag vågar inte längre fråga kommunen mer om när ärendet kan vara klart, då jag är rädd att de underprioriterar ärendet än mer (de har säkert mycket att göra naturligtvis). Tiden ärendet tagit har nu satt mig i en jobbig sits då jag MÅSTE sälja huset och man vill ju helst inte ha en klausul runt garaget som kan bli kostsamt.

Har någon här haft liknande ärende eller känner till liknande ärende. Är det normalt att det tar så här lång tid?

Inte för att det hjälper dig men andra som kanske är på väg mot en liknande situation kan ha nytta av att alltid begära lägeskontroll redan på formen för sulan istället för att vänta tills byggnaden är klar. Billigare att riva formen och göra om den.

Jag tror att vilka fördröjningar som helst är "normala" i ett sådant ärende. Troligen är dina totala avvikelser från detaljplanen så stora att det är tveksamt om bygglovet skulle klara sig om någon överklagar. Kommunen vill då troligen fundera hur de skall agera så att det inte plötsligt blir kommunens fel att garaget står på fel ställe, med skadeståndskrav från dig.

Det kan ju tom. indirekt vara kommunen som gjort fel när huvudbyggnaden fick fel läge, de kanske borde varit hårdare med kontroller, innan felet fick så stora proportioner.

Ja Jag har nu lärt mig nu att göra lägeskontroll direkt. Inte värt snåla med 3000 kr för det.

Är införstådd ärendet är speciellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.