Jag har 66m² altan och jag tycker inte riktigt att det räcker till. Två matgrupper imolika lägen (för att kunna slippa solen mitt på dagen också). Utöver det grillplats. En soffgrupp. Dessutom en badtunna infälld i altanen. Jag behöver nog lite mer altan runt badtunnan. Sedan vore det inte dumt med lite vindskydd/insynsskydd där också
 
Rörande bredden på er altan, 5 meter är i underkant om det inte skall upplevas trångt med matplats exempelvis.
 
K
Hannuse Hannuse skrev:
Det är tycke och smak, jag är precis tvärtom.
Älskar att få kliva ut barfota på min stenläggning.
Ibland är den kall, ibland väldigt varm när solen har legat på - det är sommarkänsla för mig!
Javisst. Frysa om fötterna, riktig sommarkänsla! Tur att alla får tycka olika då
 
K kniv skrev:
Javisst. Frysa om fötterna, riktig sommarkänsla! Tur att alla får tycka olika då
Hos mig går man inte barfota på stenläggningen på dagtid, om man inte vill bränna sig...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande bredden på er altan, 5 meter är i underkant om det inte skall upplevas trångt med matplats exempelvis.
Bra och viktigt tanke.
I förra huset byggde jag 4,5 meters bredd, det fungerade....hyfsat, men hade gärna haft minst en halvmeter till för att det inte ska upplevas som trångt.
 
K kniv skrev:
Javisst. Frysa om fötterna, riktig sommarkänsla! Tur att alla får tycka olika då
Sten buffrar värme mycket bättre än trä. Trä blir även hetare på ytan än de flesta storts markstenar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sten buffrar värme mycket bättre än trä. Trä blir även hetare på ytan än de flesta storts markstenar.
Färgen har större betydelse än materialet för yttemperaturen. Min ljusa altan känns svalare än mina lite mörkare (mellangrå) markstenar. Och just buffringen gör att man bränner sig lättare på sten än på trä.

Jag har i min ungdom, en midsommarafton på en sandstrand, provat på att gå på "glödande kol" (man gjorde mycket på den tiden som man inte skulle göra idag). Det gick alldeles utmärkt så länge det var luftigt material. Jag brände mig dock på slutet när jag lyckades trampa på solitt material som buffrat värme...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T
Vi byggde altan på gaveln av vårt hus och pga "grannar" som hade synpunkter på vår tillbyggnad och att vi inte ville söka bygglov osv så höll vi oss till 360 cm från fasad, som i vår kommun är vad som inte kräver bygglov. Det fungerar men vi hade gärna sett någon meter till för att få lite mer plats runt matbord etc.

Er tanke om 6m är bra men för att fundera lite på byggtekniska saker så undrar jag hur ni tänker lägga trallen? Längs fasaden? Då kommer ni att lägga reglarna tvärs detta och då kanske det är bra att kolla om 540 cm kan räcka? Det är på de brädgårdar som finns runt oss den största längd på reglar som finns i standardsortimentet.
Det gör att man slipper skarva dem eller specialbeställa något och det kan ju driva kostnader.

Sen skulle jag inte rekommendera att göra en pergola som inte går "hela vägen" ut till kanten. Den remsa som blir utanför kommer bli outnyttjad.

Vi har ritat på papper när vi byggt om och till. Det har varit rätt bra. Ritade upp huset på "vanligt" papper och sen la jag ett tunnare skisspapper på det och kunde rita upp ett antal förslag som vi kunde ta ställning till. Ritade även upp lite möbler och klippte ut som man kunde flytta runt och provmöblera med.
När vi sen bestämt oss för det förslag som kändes bäst så ritade jag upp det på papper i olika vyer - och då noterade vi vissa saker kring staket och plank som vi vill ändra.
 
T Testarn skrev:
Vi byggde altan på gaveln av vårt hus och pga "grannar" som hade synpunkter på vår tillbyggnad och att vi inte ville söka bygglov osv så höll vi oss till 360 cm från fasad, som i vår kommun är vad som inte kräver bygglov. Det fungerar men vi hade gärna sett någon meter till för att få lite mer plats runt matbord etc.
Du har tolkat reglerna fel. Så länge du inte bygger för högt så får du bygga över hela tomten. 360 cm gäller bara bygglovspliktig altan, inte bygglovsbefriad altan.
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Du har tolkat reglerna fel. Så länge du inte bygger för högt så får du bygga över hela tomten. 360 cm gäller bara bygglovspliktig altan, inte bygglovsbefriad altan.
Så kan det vara. Tidigare hade vår kommun samma regler, så länge man höll sig under 60 cm från mark så kunde man klä hela tomten med trall, men sen kom de nya byggreglerna och kommunen uppdaterade sin hemsida med vad som "gällde".
Jag ringde dem och frågade och fick samma svar och eftersom jag misstänkte att grannarna skulle komma med synpunkter, kommunen hade sin tolkning klar och vi inte ville /orkade dra det i långbänk så valde vi att köra på 360 cm från fasad.

Vi har noterat att vi ibland skulle velat ha lite bredare men i det stora hela så har det blivit bra.
 
Jag lade om 100 kvm trall (inte stommen, bara ytan) 2021, materialkostnad drygt 30 000:-.

Trallen ligger vinkelrät mot huset vilket gör att vi har använt 5 m längder utan skarv. Jag tycker du tänker rätt med bredden, men nöj dig med 5 m, den längsta trallen är väl 5,4m.

Vi använde Camo A2/C5 rostfri dold skruv- inga problem med uppstickande skruv och inga som gått av. Dyr men bra!

Jag tycker det är viktigt med ordentliga springor för snabb vattenavrinning. Vi satte trallen med 5 mm avstånd på en ganska torr trall. Försökte få den jämntorr genom att täcka den med presenning. Nu på vintern kan den nästan gå ihop när den är fuktig.

Att fundera över enligt dina bilder är om du skall ha en någon m bred bred kant i lägre nivå runt trädäcket-så ser det mindre "platt ut". Likaså har någon påpekat att det kanske finns behov av insynskydd och vindskydd.
Googla runt och hämta inspiration!
 
Det jag undrar över är
*förvaringsdelen, vad ska ni förvara på en altan som inte gör sig bättre i en byggnad?
*hur mycket grillar ni idag eftersom ni räknar med två grillar?
*Hur mycket är ni ute i dagsläget?
*Har ni funderat på två olika typer för två olika sollägen?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det jag undrar över är
*förvaringsdelen, vad ska ni förvara på en altan som inte gör sig bättre i en byggnad?
En utomhuskista där vi förvarar sittkuddar, filtar och dylikt som hör till altanen. Det är inte verktygsförvaring eller annat.

Z z_bumbi skrev:
*hur mycket grillar ni idag eftersom ni räknar med två grillar?
En elgrill och en kolgrill för olika ändamål.
Z z_bumbi skrev:
*Hur mycket är ni ute i dagsläget?
Vi är inte ute alls i dagsläget då vi inte har en uteplats/altan. Eller hur menar du?
Z z_bumbi skrev:
*Har ni funderat på två olika typer för två olika sollägen?
Två olika typer av vadå? Vi har söderläge på altansidan och kommer få både morgon- och kvällssol.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.