Hej! Vi har ett hus som bygger ca 12x8m. På södersidan (långsida, 12m) har vi en ca 12x25m yta att arbeta med. Där det är 12 meter till södra tomtgränsen och 25m mellan västra och östra.

Jag hade tänkt att det skall byggas en träaltan i markhöjd längs södra sidan som svänger runt både östra och västra sidan. U-format således.

Tipset man alltid får är att altanen "aldrig kan vara för stor". Jo, tänker jag, om altanen tar över helt. Eller?

Det vi funderar på för tillfället är att det skall byggas ca 6m djupt ifrån husväggen. Självklart är det mycket tycke och smak men anses det "för stort"?

Kortsidorna kommer vara grundare såklart. 3 resp 2 m

Vi tänkte att det skall vara en pergola (ca 5x4m) matplats, soffgrupp, ett par solstolar, lite förvaring (längs kortsida) och 2 grillar. Eventuellt skallndet i hörnet vara ett spabad på ca 2x2-2,5x2,5m.

Kan jag också passa på och fråga vad ett rimligt pris vore att förvänta sig för den typen av arbete inkl material och moms utan något avdrag skulle hamna på? 200k? Om man nyttjar något finare trall men kanske inte ädelträ.

Försöker ladda upp bilder utan framgång. Försöker med bilderna lite senare. Tomt med grus och markvegetation vid husvägg; två stänger ligger på marken. Huset har stora fönster mot en öppen yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med vita träpaneler, grusad yta framför; till höger syns markyta och ett mörkare hus med svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panelerna markerar 5 resp 6m gräns
 
Redigerat:
BirgitS
En början är väl att i ett ritprogram rita in det som ni vill ha plats med, hur mycket plats tar en matplats, soffgrupp, solstolar, grillar etc.

Trädäck som bara är 2 m åt ena hållet är svåra att utnyttja till så mycket eftersom man också behöver plats att passera förbi ev. möbler.

Vad ska gräsmattan utnyttjas till, sandlåda, gungor, klätterställning, studsmatta, torkställning, fruktträd, bärbuskar, buskar, blommor?
Sånt sätter ju en gräns för hur mycket man vill ha kvar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bra läge för stenlagd uteplats annars
 
  • Gilla
Matti Hoka och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En början är väl att i ett ritprogram rita in det som ni vill ha plats med, hur mycket plats tar en matplats, soffgrupp, solstolar, grillar etc.

Trädäck som bara är 2 m åt ena hållet är svåra att utnyttja till så mycket eftersom man också behöver plats att passera förbi ev. möbler.

Vad ska gräsmattan utnyttjas till, sandlåda, gungor, klätterställning, studsmatta, torkställning, fruktträd, bärbuskar, buskar, blommor?
Sånt sätter ju en gräns för hur mycket man vill ha kvar.
Den sidan med enbart 2m djup kommer vara åt nordväst och kommer enbart användas för förvaringsobjekt. Ingen aktiv yta där man kommer befinna sig.

Bra poäng med tomten. Vi tänkte egentligen inget särskilt med återstående yta. Bara gräsmatta med yta att sparka lite boll med småbarn och kanske en studsmatta. Kanske ett äppelträd i hörnet.

Har du förslag på ett bra ritprogram för det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra läge för stenlagd uteplats annars
Finns det någon särskild anledning till det? Av estetiska skäl föredrar vi trä. Rent subjektivt.
 
H Humsipums skrev:
Finns det någon särskild anledning till det? Av estetiska skäl föredrar vi trä. Rent subjektivt.
Mindre underhåll, billigare i längden och enklare att lägga. Många tänker automatiskt på en svennebananaltan utan att undersöka alternativen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra läge för stenlagd uteplats annars
Håller med, lägg sten/plattor.
Relativt lite underhåll över tiden, snyggt och enkelt.
Jag gjorde det, och har inte ångrat mig.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Då röstar jag på trätrall. Snyggare än syriansk gräsmatta. Vad är det för markförhållanden?
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Då röstar jag på trätrall. Snyggare än syriansk gräsmatta. Vad är det för markförhållanden?
Skiffer är ganska nordiskt annars….
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
BirgitS
H Humsipums skrev:
Bra poäng med tomten. Vi tänkte egentligen inget särskilt med återstående yta. Bara gräsmatta med yta att sparka lite boll med småbarn och kanske en studsmatta. Kanske ett äppelträd i hörnet.

Har du förslag på ett bra ritprogram för det?
Då ska man nog lämna 5-6 m bred gräsmatta ungefär.

Jag har inte haft behov av att rita upp just utomhus men i princip skulle det väl gå att betrakta tomten som ett stort rum och jag har använt Sweet Home 3D för att planera möblering inomhus med gott resultat. Det är ett gratis datorprogram som innehåller en massa möbler etc. som man placerar ut i sina "rum".
 
K
Jag går ju hellre barfota på en träaltan än kalla plattor
 
K kniv skrev:
Jag går ju hellre barfota på en träaltan än kalla plattor
Med skruv eller spik som sticker upp överallt? Njae. Båda har sina fördelar. Jag har trä bak och sten fram - altanen är ett helvete att underhålla relativt till hur ofta den används.
 
K
Varför sticker skruven upp i din altan? Det ska den ju inte göra
 
K kniv skrev:
Varför sticker skruven upp i din altan? Det ska den ju inte göra
Tror aldrig jag sett en 10+ år gammal altan där alla skruv sitter som de ska. Min är 30 år och spikad så den är riktigt kass.
 
K kniv skrev:
Jag går ju hellre barfota på en träaltan än kalla plattor
Det är tycke och smak, jag är precis tvärtom.
Älskar att få kliva ut barfota på min stenläggning.
Ibland är den kall, ibland väldigt varm när solen har legat på - det är sommarkänsla för mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.