Hej! Vi har ett hus som bygger ca 12x8m. På södersidan (långsida, 12m) har vi en ca 12x25m yta att arbeta med. Där det är 12 meter till södra tomtgränsen och 25m mellan västra och östra.
Jag hade tänkt att det skall byggas en träaltan i markhöjd längs södra sidan som svänger runt både östra och västra sidan. U-format således.
Tipset man alltid får är att altanen "aldrig kan vara för stor". Jo, tänker jag, om altanen tar över helt. Eller?
Det vi funderar på för tillfället är att det skall byggas ca 6m djupt ifrån husväggen. Självklart är det mycket tycke och smak men anses det "för stort"?
Kortsidorna kommer vara grundare såklart. 3 resp 2 m
Vi tänkte att det skall vara en pergola (ca 5x4m) matplats, soffgrupp, ett par solstolar, lite förvaring (längs kortsida) och 2 grillar. Eventuellt skallndet i hörnet vara ett spabad på ca 2x2-2,5x2,5m.
Kan jag också passa på och fråga vad ett rimligt pris vore att förvänta sig för den typen av arbete inkl material och moms utan något avdrag skulle hamna på? 200k? Om man nyttjar något finare trall men kanske inte ädelträ.
Försöker ladda upp bilder utan framgång. Försöker med bilderna lite senare.
Panelerna markerar 5 resp 6m gräns
Jag hade tänkt att det skall byggas en träaltan i markhöjd längs södra sidan som svänger runt både östra och västra sidan. U-format således.
Tipset man alltid får är att altanen "aldrig kan vara för stor". Jo, tänker jag, om altanen tar över helt. Eller?
Det vi funderar på för tillfället är att det skall byggas ca 6m djupt ifrån husväggen. Självklart är det mycket tycke och smak men anses det "för stort"?
Kortsidorna kommer vara grundare såklart. 3 resp 2 m
Vi tänkte att det skall vara en pergola (ca 5x4m) matplats, soffgrupp, ett par solstolar, lite förvaring (längs kortsida) och 2 grillar. Eventuellt skallndet i hörnet vara ett spabad på ca 2x2-2,5x2,5m.
Kan jag också passa på och fråga vad ett rimligt pris vore att förvänta sig för den typen av arbete inkl material och moms utan något avdrag skulle hamna på? 200k? Om man nyttjar något finare trall men kanske inte ädelträ.
Försöker ladda upp bilder utan framgång. Försöker med bilderna lite senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelerna markerar 5 resp 6m gräns
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
En början är väl att i ett ritprogram rita in det som ni vill ha plats med, hur mycket plats tar en matplats, soffgrupp, solstolar, grillar etc.
Trädäck som bara är 2 m åt ena hållet är svåra att utnyttja till så mycket eftersom man också behöver plats att passera förbi ev. möbler.
Vad ska gräsmattan utnyttjas till, sandlåda, gungor, klätterställning, studsmatta, torkställning, fruktträd, bärbuskar, buskar, blommor?
Sånt sätter ju en gräns för hur mycket man vill ha kvar.
Trädäck som bara är 2 m åt ena hållet är svåra att utnyttja till så mycket eftersom man också behöver plats att passera förbi ev. möbler.
Vad ska gräsmattan utnyttjas till, sandlåda, gungor, klätterställning, studsmatta, torkställning, fruktträd, bärbuskar, buskar, blommor?
Sånt sätter ju en gräns för hur mycket man vill ha kvar.
Den sidan med enbart 2m djup kommer vara åt nordväst och kommer enbart användas för förvaringsobjekt. Ingen aktiv yta där man kommer befinna sig.BirgitS skrev:
En början är väl att i ett ritprogram rita in det som ni vill ha plats med, hur mycket plats tar en matplats, soffgrupp, solstolar, grillar etc.
Trädäck som bara är 2 m åt ena hållet är svåra att utnyttja till så mycket eftersom man också behöver plats att passera förbi ev. möbler.
Vad ska gräsmattan utnyttjas till, sandlåda, gungor, klätterställning, studsmatta, torkställning, fruktträd, bärbuskar, buskar, blommor?
Sånt sätter ju en gräns för hur mycket man vill ha kvar.
Bra poäng med tomten. Vi tänkte egentligen inget särskilt med återstående yta. Bara gräsmatta med yta att sparka lite boll med småbarn och kanske en studsmatta. Kanske ett äppelträd i hörnet.
Har du förslag på ett bra ritprogram för det?
Produkter som diskuteras: "trä. Rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Då ska man nog lämna 5-6 m bred gräsmatta ungefär.H Humsipums skrev:
Jag har inte haft behov av att rita upp just utomhus men i princip skulle det väl gå att betrakta tomten som ett stort rum och jag har använt Sweet Home 3D för att planera möblering inomhus med gott resultat. Det är ett gratis datorprogram som innehåller en massa möbler etc. som man placerar ut i sina "rum".
