Hej,

Jag håller på att renovera min källare och har precis rivit ut allt trämaterial inklusive de ingjutna spikreglarna i betongplattan. Min tanke är nu att ovanpå den befintliga plattan, gjuta en kaka av isolerande EPS-cement (ca 5cm) och ovanpå den lägga vattenburen golvvärme som gjuts in i ytterligare ett lager av betong/flytspackel (ca 5cm). Tanken är att detta sista skikt ska fungera som ytskikt. Jag vill alltså inte belägga den med något ytterligare, utan den ska kunna behandlas för att tåla påfrestningar i sig själv. Totala ytan är ca 73kvm.

De hantverkare jag haft hemma har alla kliat sig lite i huvudet men ändå kommit fram till att ovan lösning är den som skulle funka bäst. Nu till frågan, vad är ett rimligt pris för ett sådant arbete?

Den bäst specificerade offerten är denna:

Primering
Utläggning EPS cement ca 5cm
Armering
Avvägning
Höjdsättning
Flytspackling ca 4cm
Flytspackling högvärdigt ca 1cm

Pris:
Mtr + maskiner 66.762kr
Arbete 45.000kr
ROT -13.500kr
Totalt: 98.262kr

Låter det rimligt?

Kanske låter lite överkant , men framförallt så tycker jag att bara 5cm eps låter lite, brukar ju säga att man ska ha minst 10-15cm cellplast under golvvärme och för eps dubbelt för att få samma isolering. Så din plan motsvarar ju bara 2,5cm cellplast . Elda för kråkorna ?!:p

Jag hade lagt in EPS-skivor, armerat, lagt slingor och gjutit 70-80mm. Det kommer bli mycket billigare än att gjuta i två omgångar och eventuellt blanda in flytspackel.

För jobbet som ska göras är det nog inte helt ute och cyklar, men frågan man ska ställa sig är nog ifall man vill göra så.

P Patzie skrev:
Kanske låter lite överkant , men framförallt så tycker jag att bara 5cm eps låter lite, brukar ju säga att man ska ha minst 10-15cm cellplast under golvvärme och för eps dubbelt för att få samma isolering. Så din plan motsvarar ju bara 2,5cm cellplast . Elda för kråkorna ?!:p
Jag tror att vi får räkna med att han är medveten om att isoleringen är i klenaste laget, speciellt om han haft hantverkare där.
Vill man spara på bygghöjden så är det ju bättre än ingenting..

Redigerat:
Tack för svar!

Ja, det stämmer att bygghöjden styr och anledningen till att hantverkarna inte ville lägga skivor var att underlaget är såpass ojämnt (plus en hel del nya rör för el och vatten) att det ändå skulle krävas att man först jämnar av det med en extra gjutning flytspackel som då skulle äta upp besparingen.

Men ja, jag är medveten om att det är i minsta laget egentligen. Får slänga upp lite solceller på kåken så att jag har råd att brassa på med varmvattnet ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.