C Cerb skrev:
Man ska inte täta skyddsrören..
Är det något du själv har fått för dig att göra, för det är knappast en van rörmockare som hittat på?
Jo, det är Berghs Rörteknik. Jag kan inget om VVS.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju fackmässigt fel att gå ut med rören mindre än 60mm från golv eller väggvinklar då man anser att det försvårar att få dit manschetter på ett korrekt och tillförlitligt sätt.
Regeln om 60 mm kom i Säker Vatten 2016:1. Är badrummet gjort 2015 så fanns inte den regeln...
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, det är Berghs Rörteknik. Jag kan inget om VVS.
Det skulle göra mig lite mer nervös till övrigt arbete de gjort om de fått för sig att täta skyddsrören och förstöra en av deras viktigaste funktioner.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, för mig är det viktigt för att följa branschreglerna och utföra ett fackmässigt arbete men du skriver ju själv i #90 att det inte spelar dig någon roll för ingenting kan hända där. 😉
Det är två helt olika tolkningar.
En avsteg mot vissa branschregler är ändå ok för dig?

För vi är väl inte oense att det står i Bkr att tätskikt i brunnen skall vara besiktning bart?
 
C Cerb skrev:
Man ska inte täta skyddsrören..
Det kan man behöva göra. Om andra änden av skyddsröret mynnar lägre och man inte vill att allt läckage ska hamna där (i diskbänksskåpet t ex).
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan man behöva göra. Om andra änden av skyddsröret mynnar lägre och man inte vill att allt läckage ska hamna där (i diskbänksskåpet t ex).
Detta är dock ett fördelarskåp, och kan inte komma på en enda vettig anledning att göra det i detta läge.
 
Paul-Staffanstorp
useless useless skrev:
Regeln om 60 mm kom i Säker Vatten 2016:1. Är badrummet gjort 2015 så fanns inte den regeln...
Fuktskyddet innefattas ju i BBV vilket vi diskuterar och där infördes det redan 2010 krav på 60mm mot tidigare 40mm. 😉
 
useless useless skrev:
Regeln om 60 mm kom i Säker Vatten 2016:1. Är badrummet gjort 2015 så fanns inte den regeln...
Men oj, va märkligt. Det gjordes 2015. Och ändå en anmärkning?
 
C Cerb skrev:
Detta är dock ett fördelarskåp, och kan inte komma på en enda vettig anledning att göra det i detta läge.
Nä, om alla rör går till våtrummet så ser jag inte heller nyttan med tätningarna. Då kan de snarare vara kontraproduktiva.


LK t ex skriver så här i monteringsanvisningen för deras fördelarskåp:

Monteringsdetaljer för LK Tömrörspärlpy LP på rör i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp
Globetrot Byggis1976 skrev:
En avsteg mot vissa branschregler är ändå ok för dig?

För vi är väl inte oense att det står i Bkr att tätskikt i brunnen skall vara besiktning bart?
Men sluta nu... för nu börjar du bli allmänt dryg !!
Det har ju inte med reglerna och göra om det är besiktningsbart eller inte har jag ju informerat dig om med uttalande direkt från BKR !!

MEN rör som kommer ut närmre än 60mm från golv/väggvinklar är klart emot BBV !
 
Paul-Staffanstorp
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men oj, va märkligt. Det gjordes 2015. Och ändå en anmärkning?
Exakt... därför att SäkerVatten inte har med fuktskyddet att göra utan det innefattas av BVV där det som sagt ändrades till 60mm 2010 !!
 
useless useless skrev:
Nä, om alla rör går till våtrummet så ser jag inte heller nyttan med tätningarna. Då kan de snarare vara kontraproduktiva.


LK t ex skriver så här i monteringsanvisningen för deras fördelarskåp:

[bild]
Men tomrörsparaplyer är väl ändå inte täta mellan paraply och tomrör utan hindrar enbart vattnen från att rinna längs medierör och ner i skyddsröret... Vatten klan fortfarande gå upp i skyddsröret som det ska...

Man uppnår ju inte alls samma funktion genom att täta med byggskum.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men sluta nu... för nu börjar du bli allmänt dryg !!
Det har ju inte med reglerna och göra om det är besiktningsbart eller inte har jag ju informerat dig om med uttalande direkt från BKR !!

MEN rör som kommer ut närmre än 60mm från golv/väggvinklar är klart emot BBV !
Jag försöker inte vara dryg. Men det står ju i reglerna så jag kan såklart inte referera till dig på detta forum mot en besiktningsman om vi säljer huset.

Men, låt oss vänta på om Bkr kan ge mig ett skriftligt uttalande. Jag delar såklart här.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men sluta nu... för nu börjar du bli allmänt dryg !!
Det har ju inte med reglerna och göra om det är besiktningsbart eller inte har jag ju informerat dig om med uttalande direkt från BKR !!

MEN rör som kommer ut närmre än 60mm från golv/väggvinklar är klart emot BBV !
Precis, här är en EXTREMT viktig skillnad.

Att utföra rätt, men att inte kunna bevisa i efterhand utan foton vs. utföra fel och göra avsteg.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Precis, här är en EXTREMT viktig skillnad.

Att utföra rätt, men att inte kunna bevisa i efterhand utan foton vs. utföra fel och göra avsteg.
Ja, de fotodokumenterades inte. Men däremot besiktigades tätskikt och även machetter till allt vid tidigare steg. Det räckte inte…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.