11 453 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Rimlig offert för fasadbyte samt vindskiva
Det lutar sakta men säkert mot att göra det själv och kanske ta en sida åt gången då vi inte allt för ofta är i stuganS saltet skrev:
Tack för alla svar!
Pensionär sedan 7 år. Seglar på Vänern, med typ 70 övernattningar varje sommar. Bor i nordvärmland, mycket resor. Älgjakten stundar mm mm. Fiskar.
Alltså utgifterna lika stora som när man jobbade.
Frågade nån firma vad det skulle kosta att lägga nytt tak ovanpå gamla Schingeltaket. 250 - 300 000.
Tyckte det var onödigt dyrt i förhållande till mina utgifter i övrigt. Och vad kunde jag dra ned på?
Så jag gjorde allt själv. Blev Planja Regent. Gick på totalt ca 100 000 kr.
Men har man gott om pengar och annat att roa sig med, så varför inte.
Alltså utgifterna lika stora som när man jobbade.
Frågade nån firma vad det skulle kosta att lägga nytt tak ovanpå gamla Schingeltaket. 250 - 300 000.
Tyckte det var onödigt dyrt i förhållande till mina utgifter i övrigt. Och vad kunde jag dra ned på?
Redigerat:
Anser du @Hybro att offerten som TS fått är rimlig?H Hybro skrev:Pensionär sedan 7 år. Seglar på Vänern, med typ 70 övernattningar varje sommar. Bor i nordvärmland, mycket resor. Älgjakten stundar mm mm. Fiskar.
Tyckte det var onödigt dyrt i förhållande till mina utgifter i övrigt.
Oj! Jag betalade 30 000 för vindskivor på två gavlar och en takkupa, och Nockplåt på detsamma, och nytt innertak på övervåningen, komplett med fem fejkade takbjälkar. Utöver det fick jag också nya fönsterfoder på sex fönster och foder runt en altandörr. jag ska nog gå över med chokladask till min snickare.B Bonzo2000 skrev:
Helt rätt tänkt. En stuga kan man öva på lite då det ofta inte är högt eller stora krav på kvalité som bostadshus. 145000kr är väldigt mycket pengar. Börja med att räkna ut materialkostnader så du ser hur mycket du sparar med ditt eget jobb. 😊💪🏻💪🏻1 1121andreas skrev:
Hej!1 1121andreas skrev:Hej, jag har tyvärr inte dom exakta måtten just nu men uppskattar det till ca 60-70kvm.
Har fått en väldigt simpel offert på bara totalen. Men det är en bra och seriös snickare som använts av grannar.
Jag vill mest få ett hum att ca priset är rimligt. Har inte än begärt mer specificerat med vad material, dörrar osv kostar.
Om det är en bra snickare, så hade jag kört det på löpande räkning.
Med vänlig hälsning Kennet
Ibland förvånas jag över att pengar har inget värde för vissa.
Betalar i stort sett vad som helst, bara man slipper eget arbete.
Uträttar lönearbete i stället.
Och det verkar vara så inom alla områden. Ja, t o m skifta olja och hjul på egna bilen.
Betalar i stort sett vad som helst, bara man slipper eget arbete.
Uträttar lönearbete i stället.
Och det verkar vara så inom alla områden. Ja, t o m skifta olja och hjul på egna bilen.
Hur tänker du @Hybro att ditt inlägg hjälper TS?H Hybro skrev:
Helt rimlig offert.1 1121andreas skrev:Hej, jag har tyvärr inte dom exakta måtten just nu men uppskattar det till ca 60-70kvm.
Har fått en väldigt simpel offert på bara totalen. Men det är en bra och seriös snickare som använts av grannar.
Jag vill mest få ett hum att ca priset är rimligt. Har inte än begärt mer specificerat med vad material, dörrar osv kostar.
Vill du spara pengar kan du erbjuda dig att.
Ombesörja rivning.
Ombesörja städning.
Ombesörja bortforsling/deponi (kostsamt idag)
Givetvis under förutsättning att din hantverkare planerat att utföra detta.
Lycka till
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Verkar inte behövas någon renovering ö.h.t. mer än att kapa fasaden nedtill och montera en plåt. Panelen går för långt ner. Det behövs ingen luftspalt när det är lockpanel, den luftas under locken.
Ta in fler offerter, minst två till.1 1121andreas skrev:Hej, jag har tjuvläst i detta forum många år, lärt mig mycket och fått många skratt. Nu önskar jag lite rådgivning av er
Jag har en sommarstuga i Blekinge och ena byggnaden behöver byta fasad då det inte är någon luftspalt på den befintliga och det är ruttet på flera ställen ned mot sockeln. Även södra vindskivorna på boningshuset behöver bytas, samt två ytterdörrar.
Jag har fått in offert för rivning, ny vindpapp, läkt, panel, två ytterdörrar, vindskivor för ca 145.000kr ink moms efter rot.
Obs målning är inte medräknat.
Röda kryss behöver inte ny panel och är inte medräknad i offerten. Dörrar som behöver bytas är markerade i rött samt vindskivan. Altandörren och fönster är ok.
Hoppas jag inte varit allt för otydlig och är tacksam för svar![]()