14 660 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Rimlig kostnad för krypgrund?
Hej.
Har precis fått en offert från en lokal entreprenör på en krypgrund, chocken har knappt lagt sig ännu
Vi ska bygga ett 1½-planshus med en byggyta på 120m2. Husfirman (Mjöbäcksvillan) angav ett pris på 140.000 kr men säljaren rekommenderade mig att anlita någon lokalt för att komma billigare undan.
Har nu fått en offert på 250.000 kr istället!
Frågan är vad som är fel, är 140' för billigt eller är det 250' som är för dyrt?
Huset kommer att stå direkt på berg som redan är helt rensat från all vegetation. Ingen sprängning behövs.
Det är dessutom på en bergstopp, så ingen dränering eller återfyllnad kommer göras, all mark lutar ut från huset.
Dock är det en höjdskillnad på c:a 1 meter mellan högsta och lägsta nivån på grunden (höjd på grunden: 60-160 cm).
Så här ser offerten ut:
Formsättning och dubbning i berg för grundsula. Armering och gjutning av grundsula 60m inkl. bärlina i mitten
100.000 kr
Murning i Leca 25x19x59, murningsyta c:a 60m2. Slamning och puts av grundmurens utsida.
Isolering av insida med 50 mm cellplast. Gjutning av fundament för kamin.
Makadam + plast på berget.
150.000 kr
Nå, vad säger ni, låter det rimligt eller...?
Har sett andra priser här på forumet i ungefär samma nivå, men då har det inkluderat sprängning eller grävning, återfyllning m.m.
- Mvh Håkan
Har precis fått en offert från en lokal entreprenör på en krypgrund, chocken har knappt lagt sig ännu
Vi ska bygga ett 1½-planshus med en byggyta på 120m2. Husfirman (Mjöbäcksvillan) angav ett pris på 140.000 kr men säljaren rekommenderade mig att anlita någon lokalt för att komma billigare undan.
Har nu fått en offert på 250.000 kr istället!
Frågan är vad som är fel, är 140' för billigt eller är det 250' som är för dyrt?
Huset kommer att stå direkt på berg som redan är helt rensat från all vegetation. Ingen sprängning behövs.
Det är dessutom på en bergstopp, så ingen dränering eller återfyllnad kommer göras, all mark lutar ut från huset.
Dock är det en höjdskillnad på c:a 1 meter mellan högsta och lägsta nivån på grunden (höjd på grunden: 60-160 cm).
Så här ser offerten ut:
Formsättning och dubbning i berg för grundsula. Armering och gjutning av grundsula 60m inkl. bärlina i mitten
100.000 kr
Murning i Leca 25x19x59, murningsyta c:a 60m2. Slamning och puts av grundmurens utsida.
Isolering av insida med 50 mm cellplast. Gjutning av fundament för kamin.
Makadam + plast på berget.
150.000 kr
Nå, vad säger ni, låter det rimligt eller...?
Har sett andra priser här på forumet i ungefär samma nivå, men då har det inkluderat sprängning eller grävning, återfyllning m.m.
- Mvh Håkan
Känns inte orimligt med 150" men ta in en offert till för att se mer nivåer, vår första var på 240" för bara sulan och 400" för allt. Har för mig att vi betalade ca 120 för allt material samt arbete. Då murade vi själva upp all leka samt putsade utsidan, dock så har vi en svårt bergsunderlag.
se bilder på http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Grunden/index.html
se bilder på http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Grunden/index.html
Hej.
Hur stor yta murade ni, det ser ganska stort ut på bilderna?
Vi kommer att ha en byggyta på 120m2, grundmurens längd är 60 meter, med en snitthöjd på en meter.
Det ser ut som om ni behövde betydligt mer material än så.
Försöker bilda mig en uppfattning om vad materialet kan gå på för min del.
Formvirke för 60 m sula
Bergdubbar
Armering för sula
Cement till sula
Leca 25x19x59 500 st
Armering 500 m
Murbruk
Cellplast 45 m2
Makadam 25 ton
Plast på marken 120 m2
Ventiler 25 st
- Håkan
Hur stor yta murade ni, det ser ganska stort ut på bilderna?
Vi kommer att ha en byggyta på 120m2, grundmurens längd är 60 meter, med en snitthöjd på en meter.
Det ser ut som om ni behövde betydligt mer material än så.
Försöker bilda mig en uppfattning om vad materialet kan gå på för min del.
Formvirke för 60 m sula
Bergdubbar
Armering för sula
Cement till sula
Leca 25x19x59 500 st
Armering 500 m
Murbruk
Cellplast 45 m2
Makadam 25 ton
Plast på marken 120 m2
Ventiler 25 st
- Håkan
huset är 20x6meter alltså 52m plus lite utbyggnad och dyl så det blir nog 60 m. Det högsta stället vi murade på är ca 185cm så där gick det åt massa leca.
Gör de allt detta för 150" så känns det väldigt rimligt men det är bara att pruta för de har nog tagit i ändå
Gör de allt detta för 150" så känns det väldigt rimligt men det är bara att pruta för de har nog tagit i ändå
Då är vår grund lika stor till ytan, men halva höjden, så materialmässigt borde det bli nästan hälften alltså.
Det är ungefär vad jag räknat på också 60-70.000 kr.
150.000 kan jag tycka vara rimligt, men summan är ju på 250.000!
100.000 för sulan och 150.000 till för själva grunden.
- Håkan
Det är ungefär vad jag räknat på också 60-70.000 kr.
150.000 kan jag tycka vara rimligt, men summan är ju på 250.000!
100.000 för sulan och 150.000 till för själva grunden.
- Håkan
kollade kvitton sen i april och sulan gick på 85 000 inklusive material, sen murade vi själva med hjälp av en kunnig pensionär som varit murare. Det känns som om de tagit ett rinligt pris på sulan men tagit i så de spricker på lecamurningen.
Klicka här för att svara