Jag letar trägolv och vill faktiskt ha riktiga plankor, alltså inga hdf kärnor och allt vad det nu är. Har letat en hel del och det som vid första anblick ser ut att vara riktigt trä och till och med heter golvplank och liknande visar sig senare vara någon form av fejk golv några tiondels mm tjockt.

Snälla ge mig riktiga golvplank! Är i första hand ute efter lövträ.

• Gilla
simarv och 1 till
  • Laddar…
Fråga på en riktig brädgård eller bygghandel så har de nog till och med på lager. HornBau och liknande köplador kan nog inte hjälpa dig.

Har du kollat Siljan golv? Dom har massiva furugolv
Siljan.com

Baseco har fina gedigna golv. Har självt lagt in vitoljad furu men de har även ek och ask.

• Gilla
pelrik
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Mycket hög kvalitet men inte billigt.
[länk]
Vet du vad de kostar?

Har inga aktuella priser. Köpte ett kilsågat furugolv för ca 10 år sedan. Har för mig att det kostade drygt 600:- / kvadratmeter.
Ring och fråga, seriös firma inga "säljarfasoner"

Redigerat:
T
Är inte helt säker på att det finns som just lövträd men jag köpte ett massivt furugolv som var vitpigmenterat och hårdvaxoljat från Beijer här innan jul. Det var riktigt massivt golv och fördelen är att det går att beställa i fasta längder istället för att få ett packet med varierande längder. Passade mig perfekt eftersom rummet i fråga var 4700mm långt och en bit med trapp där avståndet var 2900mm. Finns i längderna 2930, 2530, 4130 och 4730 x 25mm. Slapp en massa spill och skarvar och priset för det behandlade golvet låg på cirka 310kr/m2 för lite smalare brädor och ca 360 för lite bredare. Priset för obehandlat var runt 220-230kr/m2 och det fanns bara i den bredare varianten just då.
Kan vara värt att kolla om det finns i andra trädslag och man vill minimera mängden spill. Det var i stort sett inte en skadad bräda i hela leveransen till 24m2 golv.
Fick göra en kompromiss eftersom det förra golvet var 35mm så ska ta och hyvla ner tröskeln när trappen renoveras istället för att försöka få upp golvet med 5mm. Kändes lättare så.
Lagt i ett hus från från tidigt 1900-tal så jag ville verkligen ha ett riktigt massivt golv eftersom det ligger i resten av huset. (Bry er inte om väggarna :))
Nytt vitpigmenterat massivt furugolv lagt i rum från 1900-tal, rullande papper och högtalare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cheesen
pelrik pelrik skrev:
Jag letar trägolv och vill faktiskt ha riktiga plankor, alltså inga hdf kärnor och allt vad det nu är. Har letat en hel del och det som vid första anblick ser ut att vara riktigt trä och till och med heter golvplank och liknande visar sig senare vara någon form av fejk golv några tiondels mm tjockt.

Snälla ge mig riktiga golvplank! Är i första hand ute efter lövträ.
Kährs har massiva trägolv i sortimentet. Det var våran hustillverkares standard, la dock vinyl istället.

J
Värt att notera om det är ett gammalt hus, det är värt kolla om ett gammalt golv går att bevara, nya futugolv är Flera gånger glesare mellan årsringarna än de gamla, det betyder mjukare... Nyligen lagt nytt massivt furugolv I köket då det gamla inte gick få till men sparade golvet inför kommande rum... Om det skulle vara samma...

Massiva trägolv har alla byggmaterialåterförsäljare i Sverige, alla från Byggmax, Bauhaus, Beijer, Hedins......
Du måste nog precisera vilket golv du vill ha.
Vill du ha ett kilsågat med lös fjäder är det ofta en bondsåg eller ett hyvleri du skall vända dig till.
200 - 450:-/kvm för ett bra kilsågat golv kostar det hos vårat lokala hyvleri.

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Massiva trägolv har alla byggmaterialåterförsäljare i Sverige, alla från Byggmax, Bauhaus, Beijer, Hedins......
Du måste nog precisera vilket golv du vill ha.
Vill du ha ett kilsågat med lös fjäder är det ofta en bondsåg eller ett hyvleri du skall vända dig till.
200 - 450:-/kvm för ett bra kilsågat golv kostar det hos vårat lokala hyvleri.

Mvh P-A
Har du möjlighet att ge en webb adress eller telefon nummer? Låter som en mkt attraktiv prisnivå

Till TS som bor i Kronobergs län så kan jag ju rekommendera http://www.eme.nu/index.htm

Där köpte vi golvlist till hela huset och fönsterbrädor i massiv ek

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.