Hej
Håller på att renovera 1850-talshus. I långsam takt.
Jag har tänkt att ha en ”ram” på golvet runt fundamentet där en stor kamin ska stå. Gnistor och sånt.
Först tänkte jag att jag kunde be stenfirma lokalt tillverka lämpliga stenskivor av lokal granit (som huset står på).

Men NU har ekonomin tvärrasat för mig, och jag funderar på klinkers.
Men, går det överhuvudtaget.?
Jag vet att det ligger spånisolering under golvet, och säkerligen grova bjälkar och troligen ett under golv. Men hur kan man göra för att fixa ett stabilt underlag för klinkers? Det går väl knappt? Jag tänkte i så fall använda 30x60 cm plattor.
Det kanske är värt med granit?

Tacksam åsikter Äldre vedkamin på tegelplattform i ett rum med verktyg och elektriskt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedspis med rökrör, intill oputsad vägg och diverse föremål.
Skapa konto

• Äldre vedeldad kamin på tegelplattform, rökkanal, rör, inomhus, använd och dammig.
    Skapa konto
H Helena_Gavle skrev:
Hej
Håller på att renovera 1850-talshus. I långsam takt.
Jag har tänkt att ha en ”ram” på golvet runt fundamentet där en stor kamin ska stå. Gnistor och sånt.
Först tänkte jag att jag kunde be stenfirma lokalt tillverka lämpliga stenskivor av lokal granit (som huset står på).

Men NU har ekonomin tvärrasat för mig, och jag funderar på klinkers.
Men, går det överhuvudtaget.?
Jag vet att det ligger spånisolering under golvet, och säkerligen grova bjälkar och troligen ett under golv. Men hur kan man göra för att fixa ett stabilt underlag för klinkers? Det går väl knappt? Jag tänkte i så fall använda 30x60 cm plattor.
Det kanske är värt med granit?

Tacksam åsikter[bild] [bild]
Du har ju stabilt underlag på bilden. Ta bort de två översta lagren av tegel. Klä tegel fundament med klinkers.
Bra att dra på ett lager tunn-puts först.

AXS
Hur långt ut tänkte du gå utanför fundamentet? På alla tre sidor?

Lägg gips eller fibercement som du skruvar fast i trägolvet och så sätter du klinkers på den.

I den miljön föreslår jag att du sätter en golvplåt, snyggast blir ju förståss om du låter den lokale plåtslagare ankanta en plåt med just dina mått men du kan säkert köpa en färdig eller klippa till nån slätplåt själv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Du har ju stabilt underlag på bilden. Ta bort de två översta lagren av tegel. Klä tegel fundament med klinkers.
Bra att dra på ett lager tunn-puts först.
Läste för snabbt. Ber om ursäkt för det..

Tror också på gips eller fibercement. Dött material.

AXS AXS skrev:
Hur långt ut tänkte du gå utanför fundamentet? På alla tre sidor?
Runt fundament dvs 3 sidor. 20-30 cm brett, i höjd med golvet. Golv plankorna som ska läggas är ca 4 cm tjocka (1850)

AXS
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.