Jag ska rikta upp en 7m lång och ca 2.5m hög yttervägg som är sned och krum på olika sätt innan jag monterar ytterpanel.
Det är liggande träpanel och reglarna I väggen är stående.
Eftersom liggande panel är ganska avslöjande vill jag få det så rakt som möjligt.

Ena halvan av 7m täcker ett varmt rum och är isolerad, den delen har asfabord utanpå reglarna.
Utanpå asfaborden är det tänkt att sätta läkt parallellt direkt utanpå varje regel med asfaboarden mellan.

Den andra halvan som är tillbyggd täcker ett kallutrymme. Den halvan är också isolerad, men med en vindväv på utsidan. Där sitter alltså läkten parallellt ovanpå regeln med bara vindduk mellan.

Det var tänkt från början att ha en tunnare läkt, ca 20mm.
Jag har nu tänkt klossa ut läkten efter riktsnören och har därför valt en grövre läkt på 34mm för att slippa allt för många klossar och för att kunna fästa panelen I bara läkten så inte skruvarna drar in läkten mot regeln mellan klossarna.

Mina funderingar:
1. Vad klossar man med?
Jag behöver klossa mellan 2 -15mm.
En snickare säger kanske reflexmässigt masonit. Men jag skulle vilja ha bättre upplösning än 3-3.5mm-steg och på de minsta ställena är 3mm för mycket.
Kan man använda pallningsklossar av plast som finns i Bygghandeln och hos t.ex Biltema?
Är dessa gjorda för permanent montering som i detta fallet?
Det borde inte vara något problem med UV-ljus från solen eftersom det är bakom panel, men kan plasten ändå åldras, och kanske också reagera med asfaborden?
Det finns runda ställbara plintar från Plinto. Enligt Plinto så borde deras plast klara utemiljö och lasten som blir främst av åtdragningsmomentet när man monterar läkten. Jag frågade dock inte om ev problem med Asfaboarden.
Åsikter, tips?

2. Med 34mm läkt och cc 600mm mellan reglar/läkt, hur tätt behöver man klossa?
Jag tänkte hamna på max 500mm.
Räcker det?

Tacksam för snabb input!

/L-O
 
Finns väl kilar att köpa. Spånkil kan funka men kanske inte tål fukt lika bra. Tror inte det är några problem med plast heller.
 
För att rikta upp väggen, är det mage ut eller in på mitten. Du sätter ett spikläkt i absolut lod i varje hörn och köper spoltråd, samma som används vid isolering av rör. Sätter ett par skruv och spänner en tråd både uppe och nere, då har du allt i mått som behövs och ser direkt om det missar plus eller minus. Mellanlägg duger med tillsågade bitar i samma mått som spikläkten.
 
S Småbrukaren skrev:
Finns väl kilar att köpa. Spånkil kan funka men kanske inte tål fukt lika bra. Tror inte det är några problem med plast heller.
Har varit inne på kilar, men de flesta köossar skulle behöva vara runt 5-10mm och standardkilar har ganska skarp stigning så innan två kilar möts under läkten som är 70mm bred så är de för höga och att använda bara en kil tror jag inte blir bra
 
Går det använda karmskruv kanske?
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att rikta upp väggen, är det mage ut eller in på mitten. Du sätter ett spikläkt i absolut lod i varje hörn och köper spoltråd, samma som används vid isolering av rör. Sätter ett par skruv och spänner en tråd både uppe och nere, då har du allt i mått som behövs och ser direkt om det missar plus eller minus. Mellanlägg duger med tillsågade bitar i samma mått som spikläkten.
Ja jag har gjort precis så, två läkt i ändarna som är i lod med riktsnören mellan. Så jag ser ungefär hur tjock en kloss bör vara, men man vet först när man provat och dessutom skruvat åt, eftersom asfaborden sjunker ihop lite. Så frågan är vad jag ska lägga mellan, som innebär så lite jobb som möjligt, men ändå ger större variation av mått än masonit och tål permanent montering.
Jag har mellanlägg av plast som är gaffelformade som jag köpt på någon lågprisaffär. Dessa litar jag inte på för permanent bruk, men de är praktiska att prova med då man kan skjuta på plats utan att skruva ut hela skruven.
Men frågan är vad jag isåfall byter ut mot när jag har ett mått.
Har funderat på om jag måste klyva fram träklossar med bordssågen efter att man först provar ut med plastmellanläggen.
Eller, använda 'riktiga' mellanlägg av plast som man köper på byggaffären.
Men då är jag på ruta 1 igen:
Är sådana tänkta för permanent montering med belastning i både kyla och värme??
 
K Kurtivan skrev:
Går det använda karmskruv kanske?
Har också varit inne på det. Jag har använt karmhylsor på liknande okonventionella sätt tidigare inomhus.
Men en sak jag märkte då är att själva karmhylsan, oavsett om det är lösa hylsor eller traditionell karmskruv är ganska ömtåliga, de kan lätt spricka sönder.
Jag är också lite osäker på korrosionståligheten bakom en panel, själva skruven är väl bara förzinkad och vad är hylsan i för material, den kanske blir ännu känsligare i den miljön?
De används förvisso med fönster i yttervägg, men sitter väl då inbakade i drevningsisolering?
Men kanske ändå en tanke...
 
6 62_an skrev:
Ja jag har gjort precis så, två läkt i ändarna som är i lod med riktsnören mellan. Så jag ser ungefär hur tjock en kloss bör vara, men man vet först när man provat och dessutom skruvat åt, eftersom asfaborden sjunker ihop lite. Så frågan är vad jag ska lägga mellan, som innebär så lite jobb som möjligt, men ändå ger större variation av mått än masonit och tål permanent montering.
Jag har mellanlägg av plast som är gaffelformade som jag köpt på någon lågprisaffär. Dessa litar jag inte på för permanent bruk, men de är praktiska att prova med då man kan skjuta på plats utan att skruva ut hela skruven.
Men frågan är vad jag isåfall byter ut mot när jag har ett mått.
Har funderat på om jag måste klyva fram träklossar med bordssågen efter att man först provar ut med plastmellanläggen.
Eller, använda 'riktiga' mellanlägg av plast som man köper på byggaffären.
Men då är jag på ruta 1 igen:
Är sådana tänkta för permanent montering med belastning i både kyla och värme??
Takspån är rätt bra när man riktar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.