Håller på att uppgradera och utöka maskinparken och överst på listan står nu en ny rikt/planhyvel.
Har idag en gjutjärnsmaskin från Moreten som är bra men har sina nycker som en gammal maskin kan få.
Så jag ser efter en ny hyvel och skulle då vilja ha en med spiralkutter, gärna ca300 hyvelbredd.
Ska va till hobby bruk, ibland snurrar hyveln dagligen i veckor och ibland står den i ett hörn och samlar damm men det måste vara en stabil, robust och bra maskin med precision.
Får man en bra maskin med spiralkutter för för under 30'?
Har idag en gjutjärnsmaskin från Moreten som är bra men har sina nycker som en gammal maskin kan få.
Så jag ser efter en ny hyvel och skulle då vilja ha en med spiralkutter, gärna ca300 hyvelbredd.
Ska va till hobby bruk, ibland snurrar hyveln dagligen i veckor och ibland står den i ett hörn och samlar damm men det måste vara en stabil, robust och bra maskin med precision.
Jag beställde ett nytt huvud till min billiga maskin från Clas Ohlson, https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-6245064. Är jäkligt nöjd med hur den blev. Finish på de hyvlade ytorna är fantastiskt. Visst, maskinen är inte den bästa, och mest stabila. Men för mitt hobby bruk duger den fint, och jobbar man utifrån dess begränsningar så blir resultatet mer än godkänt.
Maskinen är från Clas Ohlson, tror jag gav runt 3000kr. Sen beställde jag en cutter direkt från Kina. Jäkligt service-milded personer som är responsiva och cuttern jag fick i slutet var perfekt (bortsett från att jag hade gjort bort mig, se länkad tråd). Gav drygt 4000kr om jag inte minns fel.
Så i slutändan fick jag en planhyvel med helical-cutter för 7-8000kr....
Hade jag varit i din sits hade jag beställt ett nytt huvud till den maskinen du har.
Maskinen är från Clas Ohlson, tror jag gav runt 3000kr. Sen beställde jag en cutter direkt från Kina. Jäkligt service-milded personer som är responsiva och cuttern jag fick i slutet var perfekt (bortsett från att jag hade gjort bort mig, se länkad tråd). Gav drygt 4000kr om jag inte minns fel.
Så i slutändan fick jag en planhyvel med helical-cutter för 7-8000kr....
Hade jag varit i din sits hade jag beställt ett nytt huvud till den maskinen du har.
Hej!
Som @JSten svarade så har Swedendro kutter till Moerten.
Om man tänker lite utanför boxen skulle kanske en Metabo 330 planhyvel med Helixcutter vara ett alternativ om du fortsätter att använda Moerten maskinen som enbart rikthyvel.
Med två maskiner slipper du omställning av maskinen.
Dag
Som @JSten svarade så har Swedendro kutter till Moerten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man tänker lite utanför boxen skulle kanske en Metabo 330 planhyvel med Helixcutter vara ett alternativ om du fortsätter att använda Moerten maskinen som enbart rikthyvel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med två maskiner slipper du omställning av maskinen.
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Utomlands verkar https://www.findbuytool.com/ vara en popis sida för att köpa spiralkutter då de är billiga, men kvaliten verkar vara lite upp och lite ner.
Så långt jag kom fram till så är detta bara en front för tillverkning i Kina. Frågade dem om offert när jag beställde, gav sämre pris och färre skär (40 mot 52 tror jag). Jag hade skippat mellanhanden och kontaktat en eller flera säljare på Aliexpress. Gissar på att det är samma fabriker i slutändan, bara en fråga om hur många munnar man ska mata på vägenFrustrator skrev:
Jag stod nyligen i samma dilemma. Behöll Moreten rhp330 och och köpte en kutter från Kanada (den som länkas ovan). Lite meckande att byta men det har sedan fungerat oförskämt bra så helt klart värt besväret.E Ed Studge skrev:Håller på att uppgradera och utöka maskinparken och överst på listan står nu en ny rikt/planhyvel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spiralkutter-eller-oevning.519894/post-6234321
Kan va en ide att köpa ny kutter till hyveln, men den har som sagt lite issues, fästet till anhållet är trasigt, matningen fungerar inte, ... så det är en del jobb med den för att få den att fungera perfekt, så med en ny kutter för 15000.- och reparera resten så kostar det en del.
Men det kan helt klart vara ett alternativ, ska se på det. (det är brorsan som äger hyveln så han måste väl konsulteras först...
)
Men om man går för att köpa ny hyvel med sprialkutter, vad har ni för rekommendationer?
Men det kan helt klart vara ett alternativ, ska se på det. (det är brorsan som äger hyveln så han måste väl konsulteras först...
Men om man går för att köpa ny hyvel med sprialkutter, vad har ni för rekommendationer?
Hammer. Du kan ju läsa i den tidigare tråden om relativa fördelar och prisbild.E Ed Studge skrev:Kan va en ide att köpa ny kutter till hyveln, men den har som sagt lite issues, fästet till anhållet är trasigt, matningen fungerar inte, ... så det är en del jobb med den för att få den att fungera perfekt, så med en ny kutter för 15000.- och reparera resten så kostar det en del.
Men det kan helt klart vara ett alternativ, ska se på det. (det är brorsan som äger hyveln så han måste väl konsulteras först...)
Om du bara vill ha planhyvel kan du som sagt få en Metabo plus spiralkutter för under 20’
Vilken tidigare tr
Nja, behöver rikt&plan så den Metabo'n är inget alternativ.
Hammer A3 har ja sett på men den ligger tyvärr över min budget
Ska kika på lillebror A2-26'an, lite smal men kanske... hittade den här också i samma storlek:
https://swedendro-tools.se/se/produ...p-aw2260s-rikt-o-planhyvel-spiralkutter?vat=1
Vilken tidigare tråd är det du tänker på?nanowire skrev:
Nja, behöver rikt&plan så den Metabo'n är inget alternativ.
Hammer A3 har ja sett på men den ligger tyvärr över min budget
Ska kika på lillebror A2-26'an, lite smal men kanske... hittade den här också i samma storlek:
https://swedendro-tools.se/se/produ...p-aw2260s-rikt-o-planhyvel-spiralkutter?vat=1
Såvitt jag har hört så är både den och Metabon minst ett stort steg ned från en Morten i orginalutförande. Skall man köpa nytt så skall man byta upp sig inte byta ned sig.E Ed Studge skrev:
Om din bror kan tänka sig att sälja sin söndriga Morten till dig för ett pris som motsvarar skicket så tror jag att den lönar sig att renovera.
Morten är ju en nästan ny maskin så det finns en hel del reservdelar att få. Mycket är byggt av standarddelar och mycket är enkla delar som går att tillverka. I grunden är de simpelt byggda. Egentligen är det otroligt att Morten/Moreten får sådär pass hygglig prestanda ur en sådär pass klen och simpel konstruktion. Det tyder på att deras konstruktörer verkligen kan sin sak. I motsats till kineserna.
Varför vill du ha spiralkutter?
Jag har hellre en klassisk kutter med kilar. Knivar av snabbstål går att få vassare än klossar av hårdmetall och när man hyvlar gran och furu är det eggskärpan som är det viktiga. Eftersom jag arbetar mest med de träslagen och har ett behov av att hålla driftskostnaderna nere så kör jag glatt vidare med min tvåbettskutter från 1957. Det är nämligen vedervärdigt dyrt att byta alla betten i en spiralkutter när alla fyra sidorna har blivit ovassa.
Skulle jag ha utrymme för högre driftskostnader och arbeta mycket med knotiga ädelträbitar där fiberriktningen går hur som helst skulle det bli en helt annorlunda kalkyl. Allt beror på användningen.
Nu är du där igen och försöker skriva ner spiralkuttrar och moderna maskiner. Jag har hyvlat en del med Moertens och absolut inget kan få mig att välja den framför min Hammer med spiralkutter. Den är inte bättre på en enda punkt.H heimlaga skrev:Såvitt jag har hört så är både den och Metabon minst ett stort steg ned från en Morten i orginalutförande. Skall man köpa nytt så skall man byta upp sig inte byta ned sig.
Om din bror kan tänka sig att sälja sin söndriga Morten till dig för ett pris som motsvarar skicket så tror jag att den lönar sig att renovera.
Morten är ju en nästan ny maskin så det finns en hel del reservdelar att få. Mycket är byggt av standarddelar och mycket är enkla delar som går att tillverka. I grunden är de simpelt byggda. Egentligen är det otroligt att Morten/Moreten får sådär pass hygglig prestanda ur en sådär pass klen och simpel konstruktion. Det tyder på att deras konstruktörer verkligen kan sin sak. I motsats till kineserna.
Varför vill du ha spiralkutter?
Jag har hellre en klassisk kutter med kilar. Knivar av snabbstål går att få vassare än klossar av hårdmetall och när man hyvlar gran och furu är det eggskärpan som är det viktiga. Eftersom jag arbetar mest med de träslagen och har ett behov av att hålla driftskostnaderna nere så kör jag glatt vidare med min tvåbettskutter från 1957. Det är nämligen vedervärdigt dyrt att byta alla betten i en spiralkutter när alla fyra sidorna har blivit ovassa.
Skulle jag ha utrymme för högre driftskostnader och arbeta mycket med knotiga ädelträbitar där fiberriktningen går hur som helst skulle det bli en helt annorlunda kalkyl. Allt beror på användningen.
Ja, det är dyrt att konvertera en gammal hyvel till spiralkutter. Men om man i dag köper en ny hyvel och ska använda den för att tjäna pengar, är det direkt vansinne att välja något annat. Stålen håller sig vassa mycket längre och blir därför i längden billigare.
Det finns många bra skäl att leta upp och använda äldre snickerimaskiner, då mycket är likadant nu som det varit tidigare. Fast just hyvelstål är en sak där utvecklingen tagit ett stort kliv framåt. Ett väldigt stort kliv.