På min nyinköpta begagnade hyvel tycker jag det glider lite dåligt på riktbordet. Borden va lite repiga och hade små hack när jag fick hyveln, trots slipande med fint sandpapper och ett par rundor waxalit går det lite trögt. Överlag tycker jag aluminium har sämre glid än järn, även om alun skulle varit repfri.

Så, till frågan. Jag funderar på att sätta plåt (typ 1-2mm) ovanpå borden för att få en repfri järnyta. Enda som hindrar mig är fingrarna, plåten hade jag tänkt mig enklast möjliga och kommer isåfall täcka över fingrarna. Vad har dom här fingrarna för funktion? Har sökt på internetet men inte hittat ett dugg om vad de är till för...

Med fingrar menar jag de som mynnar mot kuttern alltså, en är knäckt i bilden nedan.

DSC_1241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte dom har nån annan funktion än att dämpa ljudet.

Jag tror du får problem att sätta plåt så det blir tillräckligt plant, det är väldigt känsligt med tiondelarna.
 
Om jag inte minns helt fel så har det något med ljudet att göra. Tror att dom "slår" sönder ljudet så det inte blir så vasst.
Om du nu ska lägga plåt på bordet så tänk då på att du måste sänka utmatningsbordet, men det har du säkert tänkt på. :)
 
Ok, 2 bud på ljudet, det låter (haha:)) vettigt. Får fundera på om jag kan få till nåt liknande i plåten då. Att jag måste anpassa borden efter nya höjden har jag tänkt på ja.

Jag tycker det borde gå att få plant, dubbelhäftande tejp typ 0.1 tjock och sen plåten ovanpå, borde inte slå på många 100-delar såvida inte plåten har dålig tjocklekstolerans.
 
Fingrarna är mycket riktigt för ljudet, de gör stor skillnad.

Jag är tveksam till att lägga plåt, blir inte roligt den dagen tejpen lossar på inmatningsbordet och du skickar plåten in i kuttern....Förutom säkerhetsaspekten tror jag också att det är svårt att få det riktigt bra. Jag vet inte riktigt vilka smörjmedel som funkar bra på alu men jag använder Carmalit (på gjutjärn) och tycker att det funkar rätt bra, du får gärna komma förbi lund och få en slurk så kan du testa.

Ett annat alternativ är att du köper en hyvel m gjutjärnsbord? Du är ju väldigt vass på att snickra så det kanske känns lönt att sikta långsiktigt på en bättre hyvel?
 
Ja det vore väl en syn att mata in några mm plåt i kuttern...ooopps..:rolleyes:. Min erfarenhet av dubbehäftande är dock att det sitter som berget även trä mot trä, plåt mot alu borde det sitta ännu bättre och det är ju väldigt stor tejpyta. Sen kan man väl sätta 2 försänkta M3or eller nåt gängade in i orginalbordet, som extra säkerhet.

Min idé fick jag av denna snubben http://lumberjocks.com/projects/80706 som visserligen använt betydligt tjockare plåt (ca 6mm) och satt fast den med epoxy.

Daniel, tackar ödmjukast för erbjudandet. Jag ska meka lite i helgen och se om jag får bättre glid annars kommer jag gärna förbi o lånar lite Carmalit, jobbar själv i Lund.

Bättre hyvel och framförallt större verkstad hade varit trevligt ja. :thumbup:
 
För att du skall få ett plant bord med plåt ovanpå fodras det att plåten blir slipad efter monteringen. och hur blir det med justeringmöjligheterna,lägger du på 6 mm hur skall hyvelstålen räcka till ??
 
Mathias på woodgears byggde ju sin hyvel själv av plywood som är täckt med någon form av plåt så iden är väl inte så dum. Det borde gå att få ganska vettig planhet på det men det är klart att det handlar om vilka krav man har, jag tror nog att det går att få till tämligen bra med enkla medel. Frågan om justeringen är dock mer besvärlig, du behöver troligen justera detta för att kunna sänka borden längre.

När det gäller glidet är jag också intresserad av tips, tänkte hyvla lite lärk i min planhyvel men den orkade inte dra igenom träet ens med minimal avverkning. Furu och ek funkar fint så jag funderar på om det var lärkens höga innehåll av harts som ställde till det (fastnade i bordet...). Ursäkta trådlån men någon som har en ide? Är lärk särskilt svårhanterat?
 
Redigerat:
Jag tänkte inte lägga på 6mm plåt, 1.5-2mm eller nåt var väl det jag tänkt. Att han i länken använde så tjock plåt beror nog på att han förlängde borden samtidigt och använder plåten som "stabilisator" mellan grundbord och förlängningsdelar.

I mitt fall är Grundbordet plant, tejpen är plan och plåten är plan, ser inte riktigt varför det skulle bli oplant slutresultat såvida jag inte klantar mig. Justeringen av borden är enkel, det går att justera både inmatnings- och utmatningsbord på min hyvel, jag kommer tappa plåtjockleken i max hyveltjocklek men det gör inget.

Jaja, jag är inte säker på att göra den här manövern, ville ha lite feedback på idén. Det är ju hyfsat lätt att återställa om det skulle bli jättedåligt.
 
Jag tror att det kunde vara en idé att ta bort borden och få någon att eloxera dem. Det borde lösa problemen med dåligt glid. Dessutom får man ett slitstarkt skikt på bordet. Om det är en tjänst man kan köpa vet jag tyvärr inte
 
mattiasp skrev:
Jag tror att det kunde vara en idé att ta bort borden och få någon att eloxera dem. Det borde lösa problemen med dåligt glid. Dessutom får man ett slitstarkt skikt på bordet. Om det är en tjänst man kan köpa vet jag tyvärr inte
Kul idè! Jag vet ett företag som fixar det men det ligger väldigt långt från Skåne, men det är nog bara att söka på eloxering/anodisering så finns det säkert i Skåne. Undrar hur mycket fikabröd det skulle kosta att få tex ett sågbord eloxerat.
 
Jo den tanken slog mig också, Ytbehandlarna i Malmö fixar sånt här även till privatpersoner. Tror dock det måste vara slipat alurent om man ska anodiera det, borden på min hyvel är belagda med något annat, vad vet jag inte.
 
Maskinpolera med vattenfast slippapper o lacknafta eller dylikt polera o vaxa så har reporna inte så stor betydelse
 
Jag tror nog på att du slipar upp ytan och polerar så gott det går. Och använder dig av någon form av glidmedel.

Pär
 
jag har ett liknande bord lite smårepigt använder glidmedel inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.