Tjena!
Grön maskin för metallbearbetning i garage, troligen plåtklyv, robusta ben, påkostade plåtskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en ELEKTRA BECKUM HC 260 M och remmen till matarhjulet på planhyveln har åkt av. Jag tänkte att det är dags att byta rem, men insåg att hjulet glappar liiite på axeln.
Jag monterade tillbaka remmen och såg att hjulet skakade av remmen efter 30sek drift.

Innan jag köper ett nytt hjul undrar jag hur mycket ska det glappa!

Ni som har en liknade rikt o planhyvel, hur mycket glappar erat? ( Hjul 257 )

Mvh Erik

Explosionsritning, maskinkomponenter, numrerade delar, monteringsanvisning, teknisk illustration, ingen människa eller djur.
Skapa konto

Hej! Gammal tråd men jag chansar. Jag har samma problem med min hyvel. Löste det sig med nytt hjul? Vh David

S SanderNor skrev:
Hej! Gammal tråd men jag chansar. Jag har samma problem med min hyvel. Löste det sig med nytt hjul? Vh David
Hej och vart fick du tag på ett nytt hjul

J JBMIN skrev:
Hej och vart fick du tag på ett nytt hjul
Nej! Jag skaffade en ny rem och det fungerade tills 6 månader sedan. Nu åker den av igen. Jag ska modifiera hjulet så den har kanter på så sätt inte kunna glida av

N nooy skrev:
Nej! Jag skaffade en ny rem och det fungerade tills 6 månader sedan. Nu åker den av igen. Jag ska modifiera hjulet så den har kanter på så sätt inte kunna glida av
Precis jag tänkte bygga om hjulet i morgon med stöd kanter kuggdrevet på insidan som gör vibrationerna

Jag tillverkade en plastring som jag limmade med epoxy så det blev en 5 mm hög kant på insidan av hjulet. Funkar bra än så länge

• Gilla
JBMIN
  • Laddar…
Rickard.
Är det ett glidlager i hjulet som nöts ner så det börjar glappa och tappar linjeringen?

Rickard. Rickard. skrev:
Är det ett glidlager i hjulet som nöts ner så det börjar glappa och tappar linjeringen?
Hej du får hjärna ringa mig 070 325 15 95

Maskinen är tillverkad av Qingdao Capital Resource Electric Co., Ltd i Qingdao Kina. Den har sålts under en massa olika varumärken. Delar finns att få tag i på nätet. Mitt exemplar såldes av Luna som Proofy EHM 260.

En liten söndagslösning…

En person håller ett vitt plastlock i en verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Hand håller ett hemmagjort hjul av plastlock och träplugg, placerat på en verkstadsbänk med verktyg.
Skapa konto

Jag tog två lock från målarhinkar. Klippte dem 18cm
Runda plastlock från målarhinkar klippta i mitten, ligger på en arbetsbänk med verktyg som sax och penna.
Skapa konto

Limmade med två komplim från biltema

Hand som håller ihoplimmade lock från målarhinkar; verktyg och material ligger på arbetsbänk i bakgrunden.
Skapa konto
Hand som håller en hemmagjord rulle av två vita lock, omgiven av verktyg inklusive tving och träbit. En svart rem i bakgrunden.
Skapa konto
Arbetsbänk med ett DIY-projekt där två lock från målarhinkar är fastklämda med en träbit och skruvtving i en arbetsstation.
Skapa konto

Like a glove!

Grön maskin med vit skiva från målarhinkslock, hopsatt för att hålla remmen på plats. Verkstadsarbete med DIY-lösning.
Skapa konto
Närbild av en maskin i ett verkstadsmiljö, där en rem hålls på plats med modifikationer av lock från målarhinkar.
Skapa konto

Lite svårare att trä på remmen. Men… nu glider inte remmen av!

• Hemmabyggd lösning med vit plastlock från målarhinkar för att hålla en rem på plats på en maskin.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.