15 860 läst ·
241 svar
16k läst
241 svar
Riksbanken sänker styrräntan till 2,5 procent
Vi lever uppenbarligen inte i samma värld, har en massa utländska kollegor som flyttat hit för jobbet, personer som kan prata svenska är i klar minoritet på våra kontor. De utländska kollegor jag hade som tidigare doktorand är i princip alla kvar i landet också.
Fast statistiken ljuger inte. 6 av 10 doktorander från utlandet lämnar Sverige.A ajn82 skrev:
Jag har också många utländska kollegor men de enda som är intresserade av att stanna kvar här på längre sikt är de som kommer från fattigare länder. Tyskar, engelsmän, holländare mfl drar när de gjort sina 2-3 år. De är bara här som ett tillfälligt karriärsteg
Varför?Kentvirulent skrev:
Jag har bott i Norge i nästan 30år. Är svensk medborgare. Har exakt samma rättigheter som norska medborgare som bor i Norge (bortsett från att jag inte får rösta i Stortingsvalet)
Norska medborgare som bor i utlandet har (bortsett från pass och rösträtt) inte några särskilda ”förmåner” så förstår inte riktigt hur du tänker. ?
De får del av den norska välfärden om de vill vilken är totalt överlägsen den svenska. Man kan bara resa till Norge och få vård tex om man väljer att bo utomlands.Z Zodde skrev:Varför?
Jag har bott i Norge i nästan 30år. Är svensk medborgare. Har exakt samma rättigheter som norska medborgare som bor i Norge (bortsett från att jag inte får rösta i Stortingsvalet)
Norska medborgare som bor i utlandet har (bortsett från pass och rösträtt) inte några särskilda ”förmåner” så förstår inte riktigt hur du tänker. ?
https://www.dn.se/sverige/stora-skillnader-i-tillganglighet-mellan-svenska-och-norska-patienter/
Barnen har en fast läkare. Min dotter har nu på ett års tid träffar 25 olika läkare. Ett jävla skämt. Att fastställa hennes diagnos tog svensk sjukvård 8 månader. Trots att vi var övertygade om vad det var och bönade och bad att de skulle kolla upp just det (vi hade rätt givetvis)
Eftersom hon fick vänta 8 månader på en diagnos så försämrades hennes tillstånd och har hon otur kommer det påverka henne resten av livet.
Mina kollegor från andra europeiska länder (som också upplevt svensk sjukvård med sina barn) är chockade över hur usel den är.
Redigerat av moderator:
Det är om man väljer å vara kvar i det norska trygdesystemet om man bor i utlandet. Det kostar drygt 5% extra i skatt på pensionen eller 7,8 extra skatt på lönen i tillägg till skatten du betalar i bostadslandet.Kentvirulent skrev:
There is no such thing as a free lunch
Nej men sannolikt kommer barnen vilja vara kvar i Norge om de växer upp där.Z Zodde skrev:
Internationella bolag har otroligt svårt att få norrmän att lämna Norge. Allt annat blir ju i princip ett nedköp utom möjligen Schweiz.
Sen kan man ju alltid handla billigt i Polen. Jag menar Sverige..
Jag har haft sk privat helseforsikring alla år, slipper köer (som finns här också) å får bästa vård privat.Kentvirulent skrev:
Fråga en norrman vad de tycker om helsesektoren i Norge så får du samma negativa svar som svenskar ger om Sverige.
För 5% extra skatt kan man lätt betala privat sjukförsäkring i Sverige dåZ Zodde skrev:
Jo men det går inte att teckna för barn i sverige. Det var det första jag försökte göra när barnen föddes.Z Zodde skrev:
De är utelämnade till den katastrofala svenska vården. En norrman som exponerats för den svenska vården är fullt medveten om hur bra de här det.
Jag har flera kollegor från andra europeiska länder och de är helt chockade över hur urusel den svenska barnvården är.
Den svenska staten betalar Norge för att vårda våra patienter och minska de enorma vårdköerna, knappast tvärtom
Barnens föräldrar betalar i det här fallet för privata sjukvårdsförsäkringar tillsammans OCH miljonbelopp bara i inkomstskattZ Zodde skrev:
Med den inbetalningen borde man kunna förvänta sig sjukvård i toppklass för barnen, speciellt då privata alternativ är strikt förbjudna. Men det man får är en katastrof.
Varför skulle de inte kunna det? Inga som helst problem för ett svenskt barn att bo utomlands och åka hem för vård.
Redigerat av moderator:
Nej vi har på det stora hela bra sjukvård i Sverige inkl för barn utmaningen är mer att all sjukvård är mycket dyr och att stora summor skattepengar slösas på grund av alla regioner som ska styra och ställa själv.Kentvirulent skrev:
Samtliga regioner som har universitetssjukhus går väl på knäna nu och man måste styra vården hårdare.
Ett förstatligande av sjukvården och hårdare styrning skulle spara massvis med skattepengar och jag ser själv inte heller det amerikanska usla systemet som en lösning.
Att höja skatten är inte heller en lösning eftersom det bara bygger på våra "underliggande" utmaningar.
Vet inte om det räcker med enbart ett pass för att få åka till just det landet å få vård. Barn har ofta mer än ett pass så då skulle man i princip kunna ”shoppa runt”.Kentvirulent skrev:
Men mycket möjligt barn har sär-regler, have no idea.