Exakt så! :)

För tre veckor sedan bestämde jag mig för att ge mig på ett "vinterslåtter" för att bekämpa det tjocka gräs som växer på vår halva hektar fastighet - för att ha bättre möjlighet att slå gräset resten av sommaren och ge blommande örter bättre förutsättningar. Då det gjorde stor skillnad men gick alldeles för långsamt passade jag på att bränna av istälet veckan efter, när det var soligt, nästan vindstilla och blött i jorden.

Bränt gräs på åker med rök och lågor, omgiven av bar jord och några träd, en lada syns i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränd gräsyta med bar jord och utspridda grästuvor på en vidsträckt, lantlig fastighet med träd i bakgrunden.
Skapa konto

Det var första gången jag vågat mig på det,men med vattenslang tillgänglig och bra förhållanden kändes det tryggt.

Idag fortsatte jag med att så in 200g humleblandning (119) från Pratensis. Det är egentligen alldeles för lite, och varken näringsfattigt eller fritt från rotogräs är det. Men det har gjort enorm skillnad sedan vi började slå gräset efter bästa förmåga, så jag hoppas att de extra fröna ska hjälpa några extra örter att etablera sig. Framförallt ängsskallra!

Brända grästuvor och bar jord på en tomt där gräs har bränts av för att ge plats åt nya blommor och örter.
Skapa konto

Det är gott om bar jord mellan de brända grästuvorna, så jag hoppas att en dela kan gro och ta sig. Någon som har erfarenhet?

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att se hur det utvecklas. :)

Rikare Trädgård har korat årets trädgårdskryp, tvestjärt. Ännu ett djur man bör gynna i sin trädgård. https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2025-den-missforstadda-tvestjarten/

För några dagar sen hade de också en trevlig artikel om den underskattade maskrosen. Så två exempel på djur och växter som man inte alls behöver få panik över och som båda har sin välförtjänta plats på vår lilla planet.

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
4774
Till min glädje så har vi fått duvungar i skorstenens topp, svalbo under taknocken och de små nykläckta liven hörs från varenda buske och snår.
Har dock noterat att det verkar ont om flugor i år. Vi brukar ha mängder av dem, men i år har jag endast sett ett lätt räknat fåtal. Förra året lös getingarna med sin frånvaro men nu är de tillbaka.

Någon som noterat samma? Eller är det bara lokalt här?

4774 4774 skrev:
Till min glädje så har vi fått duvungar i skorstenens topp, svalbo under taknocken och de små nykläckta liven hörs från varenda buske och snår.
Har dock noterat att det verkar ont om flugor i år. Vi brukar ha mängder av dem, men i år har jag endast sett ett lätt räknat fåtal. Förra året lös getingarna med sin frånvaro men nu är de tillbaka.

du tror inte bristen på insekter beror på svalorna?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
4774
pacman42 pacman42 skrev:
du tror inte bristen på insekter beror på svalorna?
Nej de brukar räcka och bli över. När jag skrev mängder så menar jag verkligen det 😃. Jag brukar så här års alltid bli väckt av någon sällskapssjuk fluga som hoppar jämfota på min panna men nu är det inte en enda som stalkar mig inomhus.

Maria T
4774 4774 skrev:

Vi har (relativt) gott om bin, getingar och fjärilar i år, skulle säga betydligt fler än förra året vid samma tid och ändå har det varit både torrt (lite nederbörd) och kallt. Men jag var hos en vän i Grödinge i förra veckan, boskap och får i närheten och då blev det påtagligt gott om flugor också.

Det är intressant att reflektera över skillnader från ett år till ett annat. Vi har ett par granar i tomtgräns som vi vill ta ner för att de börjar bli för stora men nu har duvorna byggt bo där så får väl bli till i höst då.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Jag har nog ovanligt mycket flugor i år. Men det kan vara så att jag odlat dom. Hade tusentals fluglarver i mina slaskhinkar som skulle till komposten förra året. Det var delvis medvetet. De stör inte mig särskilt mycket och innebär mer mat till småfåglar och grodor mfl.

Vi har nästan aldrig flugor. Eller ja, det finns flugor men aldrig så att de stör och ska kliva runt på en. Så dessa kan jag inte säga något om. Men jag börjar fundera på om det inte är väldigt lite solitärbin? Eller är jag för tidigt ute? Mälardalen, zon2.

4774
Maria T Maria T skrev:
Vi har (relativt) gott om bin, getingar och fjärilar i år, skulle säga betydligt fler än förra året vid samma tid och ändå har det varit både torrt (lite nederbörd) och kallt. Men jag var hos en vän i Grödinge i förra veckan, boskap och får i närheten och då blev det påtagligt gott om flugor också.

Det är intressant att reflektera över skillnader från ett år till ett annat. Vi har ett par granar i tomtgräns som vi vill ta ner för att de börjar bli för stora men nu har duvorna byggt bo där så får väl bli till i höst då.
Vi har hästhagen framför huset men jag tror inte att det är hela sanningen. Djurlivet här från amöba till älg är extremt sällskapstörstande. Här har jag sett hundratals insekter som jag aldrig har sett tidigare. Jag tror de gillar att hänga här. De får mat, uppmärksamhet, vård och uppskattning och för de större däggdjuren en nu nedärvd förståelse i att så länge vi bor här så kommer ingen att skjuta dem 😃. Jag gillar att leva i samklang med allt som finns, på gott och på ont.

• Älska
  • Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Det var gott om insekter i början av april, men kylan har hållt nere beståndet. Igår såg jag den första getingen. Den satt och tuggade i sig sommarveden på utemöblerna för sitt bobygge.

Idag trampade jag på denna redan döda bålgeting. Tyvärr har de en förkärlek att krypa ner i skorstenen. De som hittar igenom är ofta svarta av sot och halvdöda.
Död bålgeting liggandes på träyta, troligen efter att ha försökt ta sig genom sotig skorsten, enligt diskussionsinlägg.
Skapa konto

Humlor finns det gott om och solitärbin. Flugor är det få av trots att kor betar i närheten.

Åh, bålgetingar! Dem har jag inte sett ännu! Vi brukar ha ett gäng. Så coolt när de kommer långsamt brummande över de insekter som kalasar på blomsterprakten. Hugger sitt byte och hastigt flyger hemåt!

De vanliga getingarna är igång och krockar in i fönsterrutorna.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Man hör dem på håll när de kommer. Gillar även deras gyllengula, bronsliknande färg.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.