Maria T Maria T skrev:
Vackra foton och mycket intressant läsning. Det är verkligen fantastiskt, det som pågår varje dag och vi (kanske) inte funderar så mycket på. Det var helt nyligen som jag läste och lärde mig om att [vissa] flyttfåglar sover med halvan hjärnan i taget.
Måste gälla enbart honor då det är omöjligt för hanens bristande förmåga att simulera denna avancerade färdighet;)

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Helt underbart nu när vintern släppt sitt grepp och vårtecknen kommer fram.
Har till glädje sett dessa vita blåsippor återkomma till samma ställe nu i år igen. Kanske de rent av har äldre påbrå än Old Tjikko;)
Vitsippor och en blåsippa blommar bland barr, löv och mossa i skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Två paddor på grus, en på ryggen av den andra, bland löv och småstenar.
Skapa konto

Var ute och studerade grodorna i bäcken med familjen. Ser ut att bli många grodor i år:p

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Såg du några grodor?

Släppte ut årets första humla
Humla i flykt nära fönsterruta, hus och himmel i bakgrunden, oskärpa, rörelse, blixtens skugga synlig.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Såg du några grodor?
Det var grodorna Bufo och Bufo :rofl:

Måste tipsa om en mycket trevlig dokumentär om bin på svt,
Min trädgårds vilda bin, https://www.svtplay.se/video/epd23yA/min-tradgards-vilda-bin

En närgången och kärleksfull inblick i några bins liv i en liten trädgård. Visar bland annat att man inte behöver några stora ytor eller resurser för att gynna de små oskyldiga liven. Några få vedklabbar i solen blir ett helt kvarter för ett fem millimeters bi.

• Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
4774
Jag har märkt under några år nu att vi har en sådan myriad av insekter att jag på allvar skulle vilja bjuda hit ornitologer för att artbestämma och , är jag helt säker, hitta sådana som de aldrig har sett tidigare. Så här ser en del av tomten ut, nedanför är det vildblommorsäng, ovanför urskog och vår gräsmatta klipper jag som en parkväg så att det överallt finns öar med klöver och andra vilda blommor Solig dag, grönt gräs, stenar, träd, bänk i bakgrunden, blå himmel, ingen person synlig.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Meta9 och 5 till
  • Laddar…
4774
Tänk vad glada myrorna är för att jag sågat ner några björkar Trädstrump i skogen täckt av myror och mossa, dagsljus, naturens cykel.
Skapa konto

• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Söt björksav tycker de om. Jag med. :D

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Fadai Fadai skrev:
Söt björksav tycker de om. Jag med. :D
Aldrig smakat, för många myror att bråka med :rofl:

Fadai
4774 4774 skrev:
Aldrig smakat, för många myror att bråka med :rofl:
Ja, de vill man inte fajtas med. Går att tappa av sav på våren utan att fälla trädet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Trädgårdsarbete: spade, grävd jord, grönska, ungefärlig rät linje med snöre, vårblommor i förgrunden.
Skapa konto

Ingen kan göra allt tänker jag. Men i år tar jag en liten del av gräsmattan och sår en blandning av olika blommor för att få till lite bättre miljö för insekter.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Nyckelpiga på randigt tyg, mönster i blått och vitt, kontrast, natur möter textil.
Skapa konto
Igen Igen skrev:
Vi har små paddor och ödlor som inte synts till på några år. Plus vanliga kopparödlor och grodor.
Däremot saknas de vanliga 15-20 humlorna, trollsländorna, bin, fjärilar inkl aspfjäril, varenda geting och tom mygg och harkrank är borta.

Det där var i Södermanland för snart 3 år sedan. Fastigheten är såld men jag hoppas de lever.
Idag såg jag första nyckelpigan på flera år hemma i Nacka, en humla också❤️

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

• Älska
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
4774
Fadai Fadai skrev:
Ja, de vill man inte fajtas med. Går att tappa av sav på våren utan att fälla trädet.
Stackars träd :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.