115 875 läst ·
965 svar
116k läst
965 svar
Rikare trädgård
Måste gälla enbart honor då det är omöjligt för hanens bristande förmåga att simulera denna avancerade färdighetMaria T skrev:
Såg du några grodor?
Måste tipsa om en mycket trevlig dokumentär om bin på svt,
Min trädgårds vilda bin, https://www.svtplay.se/video/epd23yA/min-tradgards-vilda-bin
En närgången och kärleksfull inblick i några bins liv i en liten trädgård. Visar bland annat att man inte behöver några stora ytor eller resurser för att gynna de små oskyldiga liven. Några få vedklabbar i solen blir ett helt kvarter för ett fem millimeters bi.
Min trädgårds vilda bin, https://www.svtplay.se/video/epd23yA/min-tradgards-vilda-bin
En närgången och kärleksfull inblick i några bins liv i en liten trädgård. Visar bland annat att man inte behöver några stora ytor eller resurser för att gynna de små oskyldiga liven. Några få vedklabbar i solen blir ett helt kvarter för ett fem millimeters bi.
Jag har märkt under några år nu att vi har en sådan myriad av insekter att jag på allvar skulle vilja bjuda hit ornitologer för att artbestämma och , är jag helt säker, hitta sådana som de aldrig har sett tidigare. Så här ser en del av tomten ut, nedanför är det vildblommorsäng, ovanför urskog och vår gräsmatta klipper jag som en parkväg så att det överallt finns öar med klöver och andra vilda blommor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igen skrev:
Vi har små paddor och ödlor som inte synts till på några år. Plus vanliga kopparödlor och grodor.
Däremot saknas de vanliga 15-20 humlorna, trollsländorna, bin, fjärilar inkl aspfjäril, varenda geting och tom mygg och harkrank är borta.
Det där var i Södermanland för snart 3 år sedan. Fastigheten är såld men jag hoppas de lever.
Idag såg jag första nyckelpigan på flera år hemma i Nacka, en humla också❤️
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]