115 911 läst ·
965 svar
116k läst
965 svar
Rikare trädgård
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Vår trädgård har ännu ett år berikats med fågelungar, även om just de här ser ut exakt som sina föräldrar så fort de ramlar ur boet, och är lika stora efter bara några veckor..
Men jag visste inte att de hade en tand (?!) på tungan?
Men jag visste inte att de hade en tand (?!) på tungan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
De är olika, titta på stjärten, den saknar säkert fem cm.Dan_Johansson skrev:
Söker tips på snabbväxande buske, typ som fläder men den har jag redan och gillar. Plus om den gillas av insekter.
Har ett supersoligt läge och är i zon 3. Gammal skogsbacke med endel jord tillfört så ingen bördig åkermark här inte.
Vad har ni för förslag?
Har ett supersoligt läge och är i zon 3. Gammal skogsbacke med endel jord tillfört så ingen bördig åkermark här inte.
Vad har ni för förslag?
Det jag läser från denna graf är att det är helt legitimt att gasa och köra över 'Återställ våtmarker' aktivister när dessa stör morgonrusningen men vi borde värna om 'Öppna landskapen' aktivister (om det nu finns någon sådan grupp) men det är möjligt att dessa bara kurar i trånga gränder i Gamla stan o därför aldrig syns från bilen.Jonas Persson skrev:
De enkla är olika sorters klöver både ettåriga och fleråriga (sprid fröna senvinter/tidig vår) men leta upp en lista på biväxter så hittar du mer.yonna skrev:
Min trädgård är mycket rationellt planterad. Funderar på vad jag kan smygplantera i den stora hagen. Den är inköpt som investering för framtida tomter även om detaljplanen (just nu) inte tillåter detta. Kommer således att förslyas. Marken är mager, torr, sandig, solig och stenig.
Behöver förslag på frön och kanske pluggplantor av vildväxter som kan funka som skafferi för bina. Tänker att jag "lånar" lite mark på andra sidan den gamla muren för då kan jag tillföra lite vatten med slang i etableringsstadiet.
Pimpinellros Single cherry.D Bubblebubb skrev:
Den doftar ljuvligt, uppskattas av insekter såsom t ex bin/humlor och bladlöss
Vildkaprifol är alltid trevligt.
Skogstry kan vara ett alternativ. Dess blommor är inte mycket för världen, men älskas av bin/humlor. Vill dock helst ha fuktighetshållande, närings- och kalkrik jord.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...e-hackande-smafaglar-i-klimatanpassade-stader
En artikel om att småfåglar föredrar inhemska träd. Finns även en definition på inhemska träd i artikel.
En artikel om att småfåglar föredrar inhemska träd. Finns även en definition på inhemska träd i artikel.
Vårt bidrag till rikare trädgård, förvildade pioner blandat med kirskål, prästkragar och lite ängsblommor. Längst bort kommer det en del tistlar, kanske inte så fina men förra sommaren kunde vi se fyra olika sorters fjärilar bland tistlarna när de blommade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om den är snabbväxande, men kärleksört är en riktig fjärilsmagnet.D Bubblebubb skrev:
/Höghus