D
A arkTecko skrev:
Örtrabatten står i full blom och lockar många hungriga insekter. Svävflugan nedan fick sällskap av flera solitärbin som jag inte lyckats artbestämma!

[video]
Svävfluga, heter den så?

Yes! Eller humlefluga på danska. :D

B Bombus pratorum skrev:
Hon var borta. :)
Bålgetingar är vanliga i närheten av biodlingar, de gillar att äta bin. Vår granne såg hur ett av hans bin stack en bålgeting i luften varefter de bägge föll döda till marken...

• Wow
Maria T
  • Laddar…
D
A arkTecko skrev:
Yes! Eller humlefluga på danska. :D
Om man är nålrädd för man panik när man ser den, verkligen brutal näsa.

Vår trädgård har ännu ett år berikats med fågelungar, även om just de här ser ut exakt som sina föräldrar så fort de ramlar ur boet, och är lika stora efter bara några veckor..
Men jag visste inte att de hade en tand (?!) på tungan?
En ung skata på träaltan, gapar, gröna växter i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonas Persson och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vår trädgård har ännu ett år berikats med fågelungar, även om just de här ser ut exakt som sina föräldrar så fort de ramlar ur boet, och är lika stora efter bara några veckor..
Men jag visste inte att de hade en tand (?!) på tungan?
[bild]
De är olika, titta på stjärten, den saknar säkert fem cm.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
Söker tips på snabbväxande buske, typ som fläder men den har jag redan och gillar. Plus om den gillas av insekter.

Har ett supersoligt läge och är i zon 3. Gammal skogsbacke med endel jord tillfört så ingen bördig åkermark här inte.

Vad har ni för förslag?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Inte bara insekter, mängden fåglar minska också.

[länk]

[bild]
Det jag läser från denna graf är att det är helt legitimt att gasa och köra över 'Återställ våtmarker' aktivister när dessa stör morgonrusningen men vi borde värna om 'Öppna landskapen' aktivister (om det nu finns någon sådan grupp) men det är möjligt att dessa bara kurar i trånga gränder i Gamla stan o därför aldrig syns från bilen.

yonna yonna skrev:
Min trädgård är mycket rationellt planterad. Funderar på vad jag kan smygplantera i den stora hagen. Den är inköpt som investering för framtida tomter även om detaljplanen (just nu) inte tillåter detta. Kommer således att förslyas. Marken är mager, torr, sandig, solig och stenig.

Behöver förslag på frön och kanske pluggplantor av vildväxter som kan funka som skafferi för bina. Tänker att jag "lånar" lite mark på andra sidan den gamla muren för då kan jag tillföra lite vatten med slang i etableringsstadiet.
De enkla är olika sorters klöver både ettåriga och fleråriga (sprid fröna senvinter/tidig vår) men leta upp en lista på biväxter så hittar du mer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Söker tips på snabbväxande buske, typ som fläder men den har jag redan och gillar. Plus om den gillas av insekter.

Har ett supersoligt läge och är i zon 3. Gammal skogsbacke med endel jord tillfört så ingen bördig åkermark här inte.

Vad har ni för förslag?
Pimpinellros Single cherry.
Den doftar ljuvligt, uppskattas av insekter såsom t ex bin/humlor och bladlöss :), trivs som alla rosor i solen, är robust, härdig (zon 6), tork- och vindtålig, klarar mager mark, samt får nypon som är läckert svartröda. Den blir kanske meterhög i fullt soligt läge. Blir högre i halvskugga.

Vildkaprifol är alltid trevligt.

Skogstry kan vara ett alternativ. Dess blommor är inte mycket för världen, men älskas av bin/humlor. Vill dock helst ha fuktighetshållande, närings- och kalkrik jord.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Vårt bidrag till rikare trädgård, förvildade pioner blandat med kirskål, prästkragar och lite ängsblommor. Längst bort kommer det en del tistlar, kanske inte så fina men förra sommaren kunde vi se fyra olika sorters fjärilar bland tistlarna när de blommade.
Trädgård med blommor, rosor, röda vallmor, grönt lövverk, trädstam, hus i bakgrunden, sommardag.
Skapa konto

• Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Bihotellet har fått nya gäster de senaste dagarna, som täcker för bohålen med lövbitar. Någon som vet vad de är?

Trähusform med många hål, vissa täckta grönt, på trävägg. Insektshotell eller dekoration i naturmaterial.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:

Vad har ni för förslag?
Vet inte om den är snabbväxande, men kärleksört är en riktig fjärilsmagnet.

/Höghus

• Gilla
din granne
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Bihotellet har fått nya gäster de senaste dagarna, som täcker för bohålen med lövbitar. Någon som vet vad de är?

[bild]
Svaret finns i fina naturfilmen ”Min trädgårds vilda bin” på svtplay. :)

• Gilla
  • Älska
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.