Byggahus.se
Nu blir det rörigt..,
 
  • Elektrolux installationsguide för spishäll, säkerhetsklasser, kabelanslutning instruktioner. PDF-dokument uppenbart på skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Någon som vet vad vitsen är att skippa normal jordning via jordkabel? Visst, om det saknas jord, men vilket kök saknar jordanslutning idag?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Någon som vet vad vitsen är att skippa normal jordning via jordkabel? Visst, om det saknas jord, men vilket kök saknar jordanslutning idag?
Omvänt, varför skulle man inte konstruera en induktionshäll dubbelisolerat?
 
E
Mats-S Mats-S skrev:
Någon som vet vad vitsen är att skippa normal jordning via jordkabel? Visst, om det saknas jord, men vilket kök saknar jordanslutning idag?
Vad är rörigt?
Följ instruktion i vanlig ordning. Gillar du jord välj detta. Det hade jag gjort.
 
Mats-S
H hapazard skrev:
Omvänt, varför skulle man inte konstruera en induktionshäll dubbelisolerat?
Frågan är vad skälet är till att frångå gängse standard som vi haft i decennier, bara nyfiken på om någon kan svara på det.
Liksom @El-Löken66 föredrar även jag riktig jordning, och hade valt det istället 🤔
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är rörigt?
Följ instruktion i vanlig ordning. Gillar du jord välj detta. Det hade jag gjort.
I instruktionsboken står det 1N~ eller 2N- men det finns ingen jordplint så vår installatör som av vana sedan tusen år alltid använt jord valde att inte installera då han trodde den var felaktig. Men svaret från Electrolux gav förklaringen. Det upplevde han lite rörigt. Likaså med tanke på alla inkopplingsfrågor i detta forum så tänker jag att det kan bli rörigt.
Att välja jord är inte ett alternativ på den häll jag talar om HOI624S.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
D DFYD123 skrev:
I instruktionsboken står det 1N~ eller 2N- men det finns ingen jordplint så vår installatör som av vana sedan tusen år alltid använt jord valde att inte installera då han trodde den var felaktig. Men svaret från Electrolux gav förklaringen. Det upplevde han lite rörigt. Likaså med tanke på alla inkopplingsfrågor i detta forum så tänker jag att det kan bli rörigt.
Att välja jord är inte ett alternativ på den häll jag talar om HOI624S.
Helt rätt. Bo måste uppdatera spis bibeln då den inte verkar beskriva detta kopplings alternativ.

@hempularen fixar du detta och skriver en varningstext att spis bilen är under revidering??
 
Men för att tyda denna bild är det då inte konstigt att jordplinten saknas?
 
  • Anvisningar för anslutning och installation av häll, elektrisk schema, kabelfärger, måttangivelser, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Jag kanske är lite torsdagströg i huvudet. Att hällen inte har någon jordanslutning fattar jag, men kan någon förklara hur den medföljande anslutningskabeln löser "problemet" med att hällen är dubbelisolerad?
 
Tommty
förstår elektrikern.

Nackdelen med electrolux och många andra fabrikat när produkten skall göras universal för att passa så många länders elsystem som möjligt.

Genom att göra så här så slipper de 2 artikelnummer, 2 olika typer kablar, 2 olika packeteringsproccesser, 2 olika typgodkännanden+certifiering osv... sparar in några kronor i slutändan.


att ha dubbelnolla är bara förvirrande då vi i sverge aldrig använder dubbelnolla.

Att produkten är dubbelisolerad var ganska klart med tanke på kopplingsschemat samt symbolen för dubbelisolering.
Samtidigt så är det väll lite samma sak innan, 99 spisar ska ha jord och 1 är dubbelisolerad skapar förvirring.
 
Redigerat:
Tommty Tommty skrev:
förstår elektrikern.

Nackdelen med electrolux och många andra fabrikat när produkten skall göras universal för att passa så många länders elsystem som möjligt.

Genom att göra så här så slipper de 2 artikelnummer, 2 olika typer kablar, 2 olika packeteringsproccesser, 2 olika typgodkännanden+certifiering osv... sparar in några kronor i slutändan.


att ha dubbelnolla är bara förvirrande då vi i sverge aldrig använder dubbelnolla.

Att produkten är dubbelisolerad var ganska klart med tanke på kopplingsschemat samt symbolen för dubbelisolering.
Samtidigt så är det väll lite samma sak innan, 99 spisar ska ha jord och 1 är dubbelisolerad skapar förvirring.
Jag måste bara fråga, vart på kopplingsschemat ser du att den är dubbelisolerad. Den översta bilden är information som skickats ut i efterhand.
 
Det gör man inte. Men ska det framgå där?
Dubbeljord är en udda lösning. Som de ritat det kan den dessutom tolka som att kardelerna från en ledare ska delas på två plintar. Det hoppas jag att installatören fattar att man inte ska göra. Påståendet att sladden måste bytas av behörig elektriker är fel.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Frågan är vad skälet är till att frångå gängse standard som vi haft i decennier, bara nyfiken på om någon kan svara på det.
Liksom @El-Löken66 föredrar även jag riktig jordning, och hade valt det istället 🤔
troligtvis för att Polen krävt detta i EU
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Tommty
D DFYD123 skrev:
Jag måste bara fråga, vart på kopplingsschemat ser du att den är dubbelisolerad. Den översta bilden är information som skickats ut i efterhand.
ahh, trodde symbolen fanns med i manualen som följde med.

Men ändrar inte att man kan se att den är dubbelisolerad, dels ur kopplingsschema då avsaknad av jordplint. Sedan kan man enkelt få det bekräftat då symbolen för dubbelisolering måste finnas på produkten för att den ska vara godkänd. Vanligtvis vid inkopplingsplinten eller typskylten.
 
Hällen är enligt anvisningen dubbelisolerad. Den ska alltså inte skyddsjordas.
D DFYD123 skrev:
så vår installatör som av vana sedan tusen år alltid använt jord valde att inte installera då han trodde den var felaktig
Det låter mer som att denna elektriker borde gå i pension. Givetvis är en dubbelisolerad häll tillåten i ett kök. Kök kräver inte att alla apparater ska vara skyddsjordade. Kök kräver att alla apparater som är avsedda att skyddsjordas också ska anslutas till skyddsjord.

Det är dock första gången jag ser en dubbelisolerad häll så visst kan det orsaka en viss förvirring, men inte hos en elektriker!
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.