Hej!

Köpte nyligen en kyl/frys från en nätbutik, när jag packar upp den dagen efter leverans ser jag att ”gallret”/värmeslingan(kondensatorn?) baktill är rejält tilltryckt. Se bilder. En liten del av slingorna är avhackad iaf delvis. Allt funkar dock felfritt.

Butiken hävdar att skadan är kosmetisk och inte alls påverkar funktionen. Dom har dock gått med på att reklamera den. Det blir dock ett jäkla stök med ny leverans osv.

Undrar om någon av er utifrån bilderna kan säga om skadan kan påverka funktion/livslängd? Går det kylmedium i slingorna?

Med vänlig hälsning Erik

• Skadad kondensator på kyl/frys med tilltryckta och delvis avhuggna slingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadad kondensator på en kyl/frys med tilltryckta slingor och avhackade delar.
    Skapa konto
  • Skadad värmeslinga på baksidan av en kyl/frys med tilltryckt och delvis avbruten del.
    Skapa konto
P
Ja det köldmedia i de grövre rören
Och det sr ut som det mellersta är helt av på bilden
Om det ändå är helt så är det omöjligt att veta vad skadan innebär.
Här är det högsta trycket i systemet, ett yttepytte litet hål tömmer systemet över tiden
Jag skulle inte behålla detta.

• Gilla
FRS05 och 4 till
  • Laddar…
Stort tack!! Har du någon uppfattning om vad det kan kosta att byta skadade delen? 1000? 3000?

P
Om den ens går att byta.
3.000 - 4.000.-

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
K
Jag tycker att det ser ut som att det endast är skyddsplåten till rören som är skadad.

Men det ser rätt illa ut och skulle det börja läcka får ni kanske inget på tillverkarens garanti. Jag skulle faktiskt ta stöket med att få den utbytt

P
Byt ut den, alternativt prisavdrag och att butiken garanterar att man tar ev. garantiärenden även om den är skadad. Jag själv har fått och valt det senare alternativet, men den vitvaran var betydligt mindre skadad.

Jag hade sett till att få den utbytt. Kräv att få den nya först innan den gamla returneras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.