Fn har jag en ljus plastmatta från mitten av 80-talet i köket. "Neutral färg, som man inte tröttnar på, som det säkert hette på den tiden" . Men eftersom den är så ljus så blir det lätt fläckar och all smuts syn. Jag är mao inte så förtjust i den. Skulle gärna vilja ha lite råd om vad jag ska byta ut den mot.

På bjälklaget ligger en spånskiva, ovanpå den en plastmatta från 1960-talet, som faktiskt är riktigt snygg, det lilla jag sett av den och överst som sagt den ljusa 1980-talsmattan. Har vissa funderingar på att ta bort 80-talsmattan och ha 60-talsmattan istället, om den fortfarande är i användbart skick. Billigt och retro.

Naturligtvis kan jag låta lägga in en ny plastmatta i vettigare färg, men eftersom jag skär plastmattor som ett darrhänt fyllo så behöver jag nog en hantverkare som gör det åt mig. Fö tycker jag att plastmattor är ett OK alternativ till exlusivare golv, under förutsättning att de har en vettig färg, förstås.

Laminat kan jag nog lägga själv. Nackdelen med laminat är, tycker jag, att det kan ge ett kallt och stumt intryck.

Återstår då att byta till ett trägolv. Lägger jag det på spånskivan eller ska jag byta hela golvet?

Jag vill ha ett lättskött och tåligt golv, pga husdjur.

Linoleum?!
- Retro
- Tåligt
- Naturmaterial

Gummigolv?!
- Häftigt
- Tåligt
- Naturmaterial?

Inte gummigolv. Det skulle ofelbart få mig att tänka på att jag borde städa i bilen, eller något liknande. Vad ligger kvmpriset på linoleum?

60-tals mattan ?!
- Retro
- Tålig
- Gratis
- Minimal arbetsinsats
- Miljövänlig
- Troligen hyfsat unik idag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.