4 045 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Resurs bank
Sida 1 av 2
När vi sålt vår lgh och hade en större summa över för kortare tid gick vi in på compricer.se och kollade bästa ränta. Som sagt är det insättningsgaranti som det gäller att ha, finns det är det svårt att bli av med pengarna.
Tyvärr hade vi inte riktigt så mycket pengar att leka med, men det är mycket riktigt något man ska ha i åtanke. Man ska också ha i åtanke att det gäller per kreditinstitut, så det är bara att sprida överskottet på nummer två på listan på compricer osv.Nimajneb skrev:
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Nu tror jag inte något kommer att hända men ett scenario är att man sparar sina pengar hos något högränteinstitut med stor exponering mot euroområdet. Om euron rasar (tänk PIIGS) försvinner institutets tillgångar och de går i konkurs. Tur att spararnas pengar omfattas av insättningsgarantin. Tyvärr var den också baserad på euron... Grattis, din kvartsmiljon är nu förminskad till en månadslön.Nimajneb skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det inte onödigt att sprida sådana katastrofscenarier?Fredrik-i-skogen skrev:Nu tror jag inte något kommer att hända men ett scenario är att man sparar sina pengar hos något högränteinstitut med stor exponering mot euroområdet. Om euron rasar (tänk PIIGS) försvinner institutets tillgångar och de går i konkurs. Tur att spararnas pengar omfattas av insättningsgarantin. Tyvärr var den också baserad på euron... Grattis, din kvartsmiljon är nu förminskad till en månadslön.
Att euron skulle tappa 90% av sitt värde över en natt är lika sannolikt som att månen trillar ned.
Jag kan förövrigt rekommendera Hoist https://hoistspar.se/
och Collector http://collector.se/sv/Privat/Spara/
som banker som är enkla och smidiga att ha att göra med.
Som Jonmo skriver: Lägg inte alla ägg i samma korg.
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Tycker jag inte, då skulle jag inte skrivit något.KnockOnWood skrev:
Det är ett systemfel i insättningsgarantin, som jag belyst, men huruvida risken är större eller mindre än månens nedfallande är upp till var och en att bedöma. Jag skulle säga att risken är minimal (om än större än månens nedfallande) men visar på hur korkade våra beslutsfattare är.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så vad är din slutsats?Fredrik-i-skogen skrev:Tycker jag inte, då skulle jag inte skrivit något.
Det är ett systemfel i insättningsgarantin, som jag belyst, men huruvida risken är större eller mindre än månens nedfallande är upp till var och en att bedöma. Jag skulle säga att risken är minimal (om än större än månens nedfallande) men visar på hur korkade våra beslutsfattare är.
Teoretiserande är en sak, men om det inte leder till en praktiskt användbar handling är det ju meningslöst.
Var gör du av dina sparpengar?
För du sparar väl lite i alla fall.
Var förvarar du pengarna där de är säkrare än på ett bankkonto med insättningsgaranti?
Mer än motsvarande €50000 är nog dumt att ha hos samma huvudman. Man ska komma ihåg att när stora ekonomiska katastrofer händer, så finns det få eller inga direkta signaler. Snarare förnekas att något kommer göras fram till att det händer. Man kan till exempel lyssna på P3 dokumentär om 90-talskrisen eller läsa på om Mexikanska pesokrisen -94, för att få tydliga exempel i närtid på hur man från politiskt håll aktivt förnekar att något kommer hända...
Tur iaf att insättningsgarantin inte är knuten till Yen!
Tur iaf att insättningsgarantin inte är knuten till Yen!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nu blir jag lite nyfiken. OM jag sätter in ex. 500' SEK hos en svensk bank, kontot i SEK.
Skulle alltså bankgarantin betala tillbaka i Euro?
Scenariot med ett relativt stort Eurofall är inte alls så himla orimligt. I de fall bankgarantin fått lösa ut hittils så har det tagit väldigt lång tid för spararna. De har i vissa fall fått vara utan sina pengar i typ 1 år innan staten hostat upp några pengar.
På ett år kan väldigt mycket hända. Utan att månen ramlar ned.
Skulle alltså bankgarantin betala tillbaka i Euro?
Scenariot med ett relativt stort Eurofall är inte alls så himla orimligt. I de fall bankgarantin fått lösa ut hittils så har det tagit väldigt lång tid för spararna. De har i vissa fall fått vara utan sina pengar i typ 1 år innan staten hostat upp några pengar.
På ett år kan väldigt mycket hända. Utan att månen ramlar ned.
Det verkar som att man räknar om €100 000 till kronor på den dag garantin faller ut, och på så sätt får fram hur mycket som täcks. Så läser jag i alla fall riksgäldens hemsida. Det är ett så svagbegåvat system att man nästan svimmar.
https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/
En sak som slog mig när jag läste där var att det står att det gäller "per person och institut". Undrar om det innebär att om jag och min fru har ett gemensamt konto så har vi plötsligt €200 000 täckta. Vet inte vad jag ska tänka om det.
Notera också att en eurokris och en svensk bankkollaps knappast är oberoende händelser, utan snarare starkt positivt korrelerade...
https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/
En sak som slog mig när jag läste där var att det står att det gäller "per person och institut". Undrar om det innebär att om jag och min fru har ett gemensamt konto så har vi plötsligt €200 000 täckta. Vet inte vad jag ska tänka om det.
Notera också att en eurokris och en svensk bankkollaps knappast är oberoende händelser, utan snarare starkt positivt korrelerade...