Hej.

Har anlitat en golvfirma för att slipa och lacka om ett golv med fiskbensparkett (ek). Golvet ser visuellt bra ut, men om man böjer sig ner så är det en knottrig yta. Typ nästan som ett grovt slippapper men inte lika korntätt om ni fattar.

Furugolv som vi slipade för ett par månader sedan blev silkeslena på ytan.

Samma lack för eken som för furugolvet, 2 komp matt. Golvkillen säger att han rollat ut lacken på eken. Hur det gjordes för furugolvet vet jag inte.

Ska jag inte kunna förvänta mig ett 'lent golv'?

Känner du knottrorna?

Med händerna, ja absolut. Med strumpor på fötterna, vissa ställen.

Golvkillen sa att golvet skulle gå igenom en besiktning då denna enbart görs visuellt men att jag naturligtvis ska vara nöjd med resultatet. Vilket får mig att känna mig som en skurk och överpetig när jag inte är nöjd.

Har varit med om liknande men inte alls så mycket som du verkar ha.
Enklaste vore att gå över golvet med ett slipnät 100-120korn och slipa lite hårt, lacka, slipa över igen lite lätt och en sista lack.
Kanske räcker med en slip och lack, svårt säga på distans

Om det är som jag tror vill säga...

Tror inte heller att du kommer någonstans med en reklamation men firman verkar vilja att du ska vara nöjd och det är ju bra.

Hur stort golv är det?

25 m2. Och nej, vill inte börja reklamera osv. Mer får koll på vad man typ 'kan förvänta' sig.

Jonis.F
Låter lite som man har använt en lack som stått öppnad för länge. Finns ett antiskumm medel i lacken som slutar fungera efter en månad och då kan det bli knottror som du säger. Men svårt att säga utan att ha sett golvet

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Om du inte ser och känner mer än på nåt enstaka ställe så är det nog ok. Det är inte meningen att man ska ligga på golvet och kolla.

Vill du ha det åtgärdat så fråga vad det kostar att åtgärda. 2 mellanslipningar och lack borde vara max 4h i tid på plats och en lackdunk.
Kanske totalt 5000 ( 4*750 +2000 i lack) erbjud dig att stå för materialet så står dom för arbetet?
Det hade jag tagit när jag var företagare

Sa till golvsliparen att jag ville ha det slipat och lackat ytterligare en gång. Och att jag kunde betala för det isf. Han sa att kunden skall vara nöjd och fixade det utan extra betalning.

Nu är golvet lent och fint. Skönt att det fortfarande finns hantverkare som vårdar sina kunder.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.